Wat moet je doen als je een betalingsachterstand hebt?

Heb je een betalingsachterstand opgelopen bij een verzekeraar, geldverstrekker, energiemaatschappij of (internet-)provider? Dan kun je het beste zo snel mogelijk contact opnemen met dit bedrijf om een betalingsregeling te treffen. Krijg je geen betalingsregeling? Meld je dan aan bij een schuldhulpverlener.

Ben je op zoek naar meer specifieke informatie over betalingsachterstanden? Bekijk dan ook de informatie op de volgende pagina's:

Zorgverzekering

Als je in Nederland woont of werkt is een basis zorgverzekering verplicht. De premie betaal je meestal per maand. Je kunt er ook voor kiezen om voor een heel jaar vooruit te betalen. Naast de maandelijkse zorgpremie heb je vaak ook te maken met een eigen risico.

Betaal je je zorgpremie niet op tijd? Dan ontvang je eerst een betalingsherinnering. Betaal je deze niet voor de uiterlijke betaaldatum? Dan ontvang je nog een herinnering. Hier rekent je zorgverzekeraar extra administratiekosten voor en vertragingsrente. Lukt het je ook nu niet om te betalen? Dan wordt je rekening uit handen gegeven aan een deurwaarder of incassobureau. Na de overdracht aan een incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente.

Omdat een zorgverzekering verplicht is, wordt deze niet stopgezet als je niet betaalt. De eerste 4 tot 6 maanden blijf je verzekerd voor je basisverzekering. Je zorgverzekeraar kan een aanvullende verzekering wel stopzetten als je die hebt. Na 6 maanden meldt je zorgverzekeraar je aan bij het CAK. De premie die je aan het CAK betaalt is een stuk hoger dan de premie die je aan je zorgverzekeraar betaalt. Je betaalt namelijk een ‘bestuursrechtelijke premie’. Sinds 1 januari 2020 is de hoogte van die premie € 141,50 per persoon, per maand.

Zorgtoeslag 

Heb je een laag inkomen? Dan kun je zorgtoeslag aanvragen. Dit is een tegemoetkoming in de maandelijkse kosten voor je zorgverzekering.

Gemeentelijke zorgverzekering
Als je een chronische ziekte of een laag inkomen hebt, kan de gemeente je helpen om je zorgkosten te betalen. Meer informatie hierover kun je vinden op de website Gezondverzekerd.nl.

Schadeverzekeringen (zoals auto- woon en reisverzekering)

De meest voorkomende schadeverzekeringen zijn:

Voor deze verzekeringen betaal je premie. Meestal maandelijks, maar je kunt vaak ook kiezen voor een jaarlijkse betaling.

Heb je een rekening niet op tijd betaald? Dan ontvang je eerst een of meerdere betalingsherinneringen. Betaal je voor de uiterlijke betaaldatum? Dan is er niets aan de hand. Reageer je niet op de betalingsherinneringen? Dan loopt je betalingsachterstand op. Er komen nu ook aanmaningskosten bij. Uiteindelijk wordt de betaalachterstand door de verzekeraar overgedragen aan een incassobureau.

Een betalingsachterstand kan gevolgen hebben voor je verzekering. Reageer je niet op betalingsherinneringen? Dan is het mogelijk dat je verzekering eerst tijdelijk wordt stopgezet. Betaal je het openstaande bedrag op dit moment nog niet? Dan kan je verzekering definitief worden stopgezet. Verzekeraars kunnen hiervan een registratie maken in CIS (Centraal Informatie Systeem). Hierdoor kan het lastig zijn om je opnieuw ergens anders te verzekeren.

Energierekening

Je energierekening krijg je 1 keer per jaar. Maar je energieleverancier moet je de mogelijkheid geven in maandelijkse termijnen te betalen. Hiervoor krijg je voorschotnota’s. Je energieleverancier trekt de voorschotten die je betaalt af van het bedrag van je jaarafrekening.

Kun je je energierekening niet op tijd betalen? Of heb je al een betalingsachterstand? Dan ontvang je van je energieleverancier eerst een betalingsherinnering. Je moet dan meestal binnen 2 weken betalen.

Reageer je niet op de betalingsherinneringen? Dan mag je energieleverancier het contract beëindigen. Ook kan je energieleverancier extra kosten in rekening brengen en een incassobureau inschakelen.

Heb je een betalingsachterstand opgelopen en lukt het je niet om dit bedrag in één keer te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je energieleverancier en vraag om een betalingsregeling. Je kunt hiervoor gebruik maken van deze voorbeeldbrief

Schuldhulpverlening
Krijg je geen betalingsregeling? Meld je dan aan bij een schuldhulpverlener. Doe dit vóór de uiterste betaaldatum van je energierekening. Deze datum staat op de betalingsherinnering. Heb je je aangemeld? Stuur dan een bewijs hiervan naar je energieleverancier. De schuldhulpverlener besluit dan of ze je gaan helpen. Tot dat besluit is genomen mag je energieleverancier je contract niet beëindigen. Ontvang je de bevestiging dat de schuldhulpverlener je gaat helpen? Dan moet je je houden aan de afspraken die je met hem of haar maakt. Zolang je dit doet, mag de energieleverancier je niet afsluiten. 

Hypotheek

Heb een je lopende hypotheek op je huis? Dan moet je deze maandelijks aflossen en rente betalen. Maar wat nu als je bijvoorbeeld je baan verliest of arbeidsongeschikt raakt? Dan kan het moeilijk zijn om je hypotheek te blijven betalen.

Loop je achter met de betaling van je hypotheek? Dan verstuurt de hypotheekverstrekking meestal eerst een betalingsherinnering, gevolgd door een aanmaning. Heb je dan nog steeds niet betaald? Dan volgt er een aanmaning met incassokosten. Vervolgens probeert je hypotheekverstrekker telefonisch contact met je op te nemen. Lukt dat niet? Dan benaderen ze je soms via social media. Kan de bank op geen enkele manier contact met je opnemen? Dan kunnen de gevolgen groot zijn. Je kunt zelfs het risico lopen om je huis kwijt te raken. Bijvoorbeeld via een executieverkoop. Uiteraard wil je dit natuurlijk liever allemaal voorkomen. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met je bank als je merkt dat het je niet lukt om op tijd te betalen. 

De gevolgen van een betalingsachterstand bij je hypotheekverstrekker kunnen erg groot zijn. In het ergste geval kan het er zelfs toe leiden dat je je huis gedwongen moet verkopen. Een achterstand kan ook nadelige gevolgen hebben voor je hypotheekrenteaftrek. 

Heb je een betalingsachterstand opgelopen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je hypotheekverstrekker voor een betalingsregeling. Je kunt ook een nieuw aflossingsschema afspreken met de bank. Volgens dit schema betaal je voor de openstaande schuld een vast bedrag aan rente en aflossing. Je mag zelf kiezen of je dit vaste bedrag per maand, kwartaal, half jaar of per jaar betaalt. 

Levensverzekeringen

Er zijn twee soorten levensverzekeringen: overlijdensrisicoverzekering en uitvaartverzekering.

Bij een betalingsachterstand op een levensverzekering ontvang je meestal eerst een aantal betalingsherinneringen. In deze herinneringen vind je de uiterste betaaltermijn. Betaal je de premie voor deze datum niet? Dan wordt je verzekering stopgezet of premievrij gemaakt. Wat er gebeurt, hangt af van de verzekering die je hebt.

Wordt je verzekering stopgezet? Dan ben je niet meer verzekerd en krijg je geen uitkering. Premievrijmaking van je levensverzekering betekent dat je geen premie meer hoeft te betalen. Dit heeft gevolgen voor het bedrag dat je met je verzekering opbouwt. Het bedrag wordt namelijk lager dan het bedrag dat je zou ontvangen als je geen betalingsachterstand had opgelopen.


Een betalingsachterstand bij een levensverzekering kan ook nadelige gevolgen voor de belasting hebben. En is je overlijdensrisicoverzekering gekoppeld aan een geldlening of een hypotheek? Dan kan de achterstand daar ook gevolgen voor hebben.

Lening

Geld lenen kost geld. Deze zie je vaak voorbij komen als je een lening afsluit. Het betekent dat je altijd meer moet terugbetalen dan het bedrag dat je ooit geleend hebt. Als je een lening hebt afgesloten moet je bovendien maandelijks aflossen en rente betalen.

Als je een keertje niet in staat bent om je maandbedrag niet te betalen dan is er niets aan de hand. Dit kan iedereen gebeuren. Maar als je het maandbedrag twee maanden achter elkaar niet betaalt dreigen de meeste kredietverstrekkers je krediet of lening in één keer terug te vragen.

Heb je een betalingsachterstand opgelopen bij je lening? Dan meldt de geldverstrekker dit aan Bureau Krediet Registratie (BKR). Hierdoor wordt het lastig om in de toekomst nog een lening of hypotheek af te sluiten. Als je betalingsachterstand verder oploopt, schakelt de kredietverstrekker meestal een deurwaarder of incassobureau in. De kosten lopen dan steeds verder op.

Internet & mobiele abonnementen

De betaling voor je internet- en telefoonabonnement vindt plaats via automatisch incasso. Dit gebeurt meestal maandelijks, rond dezelfde tijd. Het kan natuurlijk gebeuren dat je een keer niet voldoende geld op je rekening hebt staan en daardoor een betalingsachterstand oploopt.

Is het je provider niet gelukt om het bedrag van je rekening af te schrijven? Dan ontvang je hier altijd eerst een bericht over. Je kunt het bedrag dan alsnog (handmatig) naar het de rekening van je provider overmaken. Doe je dit niet? Dan probeert de provider meestal eerst om telefonisch contact met je op te nemen. Lukt dit niet? Dan kan je aanbieder je telefoon blokkeren. Lees hierover meer bij 'Wat zijn de gevolgen voor je abonnement'.

Als je niet reageert op de betalingsherinneringen, kan je provider je telefoon gaan blokkeren. Je kunt dan nog wel gebeld worden, maar zelf geen telefoontjes meer plegen. Om dit op te lossen kun je het beste zo snel mogelijk contact opnemen met je provider zodat ze je telefoon weer kunnen deblokkeren nadat je alsnog hebt betaald. Doe je dit niet? Dan kan de telefoonmaatschappij je telefoon helemaal afsluiten. De openstaande kosten lopen dan flink op door incassokosten die er nog bovenop komen.