Bij Independer werken we met een prijs-kwaliteitscore voor zorgverzekeringen. Op deze pagina lichten we graag toe hoe deze score werkt.
Bij Independer baseren wij de formule voor onze prijs-kwaliteitscore op de volgende gegevens:
Wij kunnen zien of klanten op onze site ons advies volgen, of dat zij hiervan afwijken.
Door ruim 38.000 telefoongesprekken met klanten te analyseren, weten wij wat hun wensen waren en welk advies zij telefonisch hebben gekregen. Zo begrijpen we nog beter wat de drijfveren zijn van de klant om een specifieke verzekering aan te vragen.
Met deze input bepalen we de weging van de verschillende kenmerken van de beste-keuzeformule. Bijvoorbeeld: hoe hoog moet het klantcijfer zijn om op te wegen tegen het niet hebben van het Independer Keurmerk?
Alleen zorgexperts met jarenlange ervaring betrekken we bij het opstellen van de scores. Wij proberen ons zorgadvies continu te verbeteren, zodat het aansluit op de individuele situatie en behoeften van de klant.
De experts hebben hun beslissingen alleen genomen op basis van onderstaande kenmerken:
Hieronder zie je een voorbeeld van een case die we aan de onze zorgexperts hebben voorgelegd. Zij hebben per case aan moeten geven welke verzekeraar de voorkeur heeft.
Wij hebben een wiskundig model ontwikkeld dat, op basis van het telefonisch advies én de antwoorden van de experts, de juiste weging bepaalt van de verschillende kenmerken in onze prijs-kwaliteitscore. Alle miljoenen vergelijkingen worden op basis van dit model gesorteerd. Zo borgen wij de objectiviteit van onze vergelijking. Sommige kenmerken van een zorgverzekering zijn afhankelijk van de regio waarin je woont. Daarom maken we voor iedere regio een andere formule. Voor je zorgverzekering is vrije zorgkeuze bijvoorbeeld belangrijker als bij jou in de regio maar weinig ziekenhuizen zijn.
We houden altijd nauwlettend in de gaten of bezoekers ons advies ook volgen bij hun besluit. Als we grote verschillen zien passen we het wiskundige model aan.
De prijs-kwaliteitscore is de som van de scores van alle kenmerken, gebaseerd op de correctiefactor per postcode. Bekijk het overzicht van alle correctiefactoren per postcode.
Uit klantgedrag en de ruim 38.000 telefoontjes met onze zorgexperts blijkt dat ouderen (65+) en mensen met aanvullende dekkingswensen, sommige kwaliteitsaspecten van onze formule belangrijker vinden. Wij hebben daarom, op basis van het klantgedrag en het toetsen van de cases door de zorgexperts, voor twee doelgroepen meer gewicht toegekend aan een aantal kwaliteitsaspecten.
In de formule van de prijs-kwaliteitscore wordt gebruik gemaakt van de stedelijkheidscorrectiefactor. Woon je in een regio met weinig zorgverleners in de buurt? Dan zorgt deze factor ervoor dat vrije zorgkeuze zwaarder weegt dan in regio's waar wel veel zorgverleners zijn.
Kenmerk | Score bij 65+ | Score bij 25 t/m 64 met aanvulling | Score bij overige consumenten |
---|---|---|---|
Polisvoorwaardencijfer | + 0,5789 | + 0,7958 | + 0,5798 |
Klantcijfer | + 3,49220 | + 3,5150 | + 2,3999 |
Contractering ziekenhuizen* | + 7,4804 | + 7,4804 | + 7,4804 |
Contractering klinieken** | + 4,67525 | + 4,67525 | + 4,67525 |
Contractering apotheken*** | + 3,7402 | + 3,7402 | + 3,7402 |
Contractering fysiotherapeuten**** | + 2,80515 | + 2,80515 | + 2,80515 |
Als het Independer Keurmerk van toepassing is | + 0,5740 | + 0,3839 | + 0,2937 |
Maandpremie | - 1,0000 | - 1,0000 | - 1,0000 |
Als er medische beoordeling van toepassing is | - 18,4099 | - 18,4099 | - 18,4099 |
Als er wachttijd op het product van toepassing is | - 19,7127 | - 19,7127 | - 19,7127 |
Als het contracteringspercentage voor ziekenhuis 'beperkt' is | - 7,4770 | - 7,4770 | - 7,4770 |
* deze wordt vermenigvuldigd met de correctiefactor voor ziekenhuizen
** deze wordt vermenigvuldigd met de correctiefactor voor klinieken
*** deze wordt vermenigvuldigd met de correctiefactor voor apotheken
**** deze wordt vermenigvuldigd met de correctiefactor voor fysiotherapeuten
Independer vergelijkt de hele markt, websitebezoekers zien in het zoekresultaat zowel de verzekeraars waar we wel en niet mee samenwerken. Als we samenwerken met een verzekeraar, kunnen bezoekers de verzekering bij ons afsluiten. Ze zullen zich klant voelen bij Independer. Wij vragen de review dan ook uit. Als we niet samenwerken dan kan de bezoeker de verzekering afsluiten bij de betreffende verzekeraar. Ze zullen zich klant voelen bij deze verzekeraar. De verzekeraar kan de klant in dat geval verzoeken om een review op Independer achter te laten. Doet de verzekeraar niets dan krijgt hij bij ons een klantcijfer dat gebaseerd is op de ondergrens van bestaande klantcijfers van partijen waar we mee werken. Dat is op dit moment een 7,0.
De prijs-kwaliteitscore die we op deze manier berekenen, zie je niet op deze manier in het zoekresultaat. Als je een vergelijking maakt, heb je niets aan de score die uit het wiskundig model komt (bijvoorbeeld -13.179). Daarom geven we de verzekering die we voor jou het beste vinden altijd 100 punten. Dat kan ook een verzekering zijn van een verzekeraar waar we geen vergoeding van ontvangen. In het zoekresultaat zie je altijd wat de positie is van de verzekering op basis van de prijs-kwaliteitscore. De beste verzekering voor jou komt altijd op de eerste plaats.