​Aanpassingen autoverzekering tijdens coronacrisis 

Vanwege de coronacrisis zitten veel mensen thuis. Veel autobezitters gebruiken de auto daardoor niet of nauwelijks. Dit leidt tot minder ongelukken op de weg en dus minder schadegevallen die worden geclaimd bij verzekeraars. Autoverzekeraars hebben hierdoor minder minder kosten dan voor de coronacrisis. In het buitenland geven steeds meer autoverzekeringen daarom korting op de verzekeringspremie. In Nederland zien we nog geen grootschalige premiedalingen, maar sommige verzekeraars nemen wel andere initiatieven in het voordeel van de consument. 


Laatste update: 02-06-2020

Verbond van Verzekeraars: naar verwachting minder ongelukken op de weg

Het was een tijd erg rustig op de weg. En nog steeds is de drukte niet helemaal terug. Daardoor lijken er veel minder ongelukken te gebeuren. Dat betekent dat autoverzekeraars minder schadeclaims binnen krijgen en dus minder hoeven te vergoeden. Een gevolg hiervan zou kunnen zijn dat verzekeraars de premie wat kunnen verlagen. Maar of ze dit ook daadwerkelijk gaan doen, is nog niet zeker.

Het Verbond van Verzekeraars schrijft hierover: "Door de maatregelen van de overheid is het minder druk in het verkeer. Dat heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid en verkeersongevallen. De exacte impact daarvan op het aantal schadeclaims dat bij autoverzekeraars binnenkomt, is nog niet bekend."

Het Verbond van Verzekeraars heeft nog geen cijfers van het aantal schadeclaims op de autoverzekering van de afgelopen weken. Veel verzekeraars geven ook aan dat het nog te vroeg is om die balans op te maken. Of (en hoeveel) verzekeraars de premie gaan verlagen, moet elke verzekeraar zelf bepalen. Wel hebben enkele verzekeraars al aangegeven om coulanter om te gaan met betalingsproblemen en -achterstanden, veroorzaakt door de impact van corona. 

Wat moet je doen als je je premie tijdelijk niet kan betalen?

Kan je door de coronacrisis je premie tijdelijk niet betalen? Dit is wat het Verbond van Verzekeraars hierover schrijft: 

Normaal gesproken wordt een verzekering opgeschort als de premie niet op tijd is betaald en er geen dekking is voor mogelijke schades. De problemen door corona verschillen van geval tot geval. Daarom is het goed om altijd contact op te nemen met je eigen verzekeraar of adviseur. Verzekeraars helpen je met een oplossing en komen je waar mogelijk tegemoet. Bijvoorbeeld door dekkings- en betalingsmogelijkheden te verruimen. 

Overzicht van aanpassingen per verzekeraar

ASR, Centraal Beheer en Klaverblad hebben op dit moment aangegeven coulanter om te gaan met betalingsproblemen en -achterstanden van hun verzekerden. Wat deze coulante betalingsregeling precies inhoudt, verschilt per verzekeraar. Zo geeft ASR bijvoorbeeld aan dat het mogelijk is om uitstel te krijgen voor het betalen van de premie of dat de betalingen meer gespreid mogen worden.

Verzekeraar InShared geeft aan dat zij klanten uitstel van betaling kunnen geven, als zij door corona in de problemen zijn gekomen. Daarnaast blijft de autoverzekering geldig als door de coronacrisis je rijbewijs verloopt. Dit laatste geldt in ieder geval tot 1 juni 2020. Verder krijg je bij InShared geld terug als de verzekeraar schadegeld overhoudt, bijvoorbeeld omdat er vanwege corona minder autoschade is. Dat geld (de Jaarbeloning) verdeelt de verzekeraar eerlijk naar inleg onder hun klanten.

Vaak moet je wel kunnen aangeven dat je door de coronacrisis minder inkomen hebt op dit moment. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met de betreffende verzekeraar. 

Andere initiatieven

Tijdelijke dekking maaltijdbezorging op particuliere autoverzekering

Steeds meer restaurants en andere horecagelegenheden zijn vanwege de coronacrisis begonnen met het bezorgen van maaltijden. 

Normaal gesproken dekt een particuliere autoverzekering alleen schade tijdens privéritten. Voor zakelijke ritten heb je namelijk een zakelijke autoverzekering nodig. Een aantal verzekeraars gaat hier vanwege de bijzondere omstandigheden tijdens de coronacrisis wat soepeler mee om. Zo hebben verzekeraars ASR en Klaverblad aangegeven dat zij in bepaalde situaties tijdelijk wel dekking bieden op maaltijdbezorging in een privéauto bij een particuliere autoverzekering. 

Deze dekking wordt dus niet standaard gegeven. Het hangt van de situatie af of dit door de verzekeraars wordt goedgekeurd. Verzekerden die aanspraak willen doen op deze dekking, moeten dit daarom van te voren overleggen met de verzekeraar. Als de verzekeraar goedkeuring geeft, betekent dit dat bijvoorbeeld restauranteigenaren maaltijden kunnen bezorgen in hun eigen auto. Stel dat er onderweg een ongeval gebeurt, is de schade aan de auto gewoon gedekt. 

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.