Autoverzekering: de belangrijkste begrippen

Tijdens het vergelijken en afsluiten van een autoverzekering kom je veel begrippen tegen. We kunnen ons goed voorstellen dat niet ieder begrip even duidelijk is. Daarom hebben we op deze pagina de belangrijkste begrippen voor je op een rijtje gezet.

Autoverzekeringen vergelijken

Kenteken

Gebruik gegevens van

Postcode
Huisnummer

Accessoires

Dit zijn extra voorzieningen die aan, in of op de auto bevestigd zijn. Het gaat hier meestal om accessoires die niet vanaf de fabriek gemonteerd zijn. Bij de auto geldt dat soms voor een schuif/kanteldak, trekhaak, speciale velgen en/of een gasinstallatie. Let op: soms moet de waarde voor extra voorzieningen apart worden opgegeven, zoals bijvoorbeeld de waarde van geluidsapparatuur.

APK-keuring

De APK-keuring is een periodieke keuring voor auto’s van drie jaar en ouder.  Deze auto’s moeten één keer per jaar door een erkend garagebedrijf worden gekeurd op een aantal, voor de verkeersveiligheid, belangrijke technische aspecten. De bedoeling van de APK is om te voorkomen dat auto’s die niet meer veilig zijn op de weg blijven rondrijden. De verplichting om de auto op tijd te laten keuren ligt bij de bezitter/eigenaar van de auto. Ook verzekeraars controleren of jouw auto op tijd is gekeurd. Gebeurt dit niet op tijd, dan kunnen zij jouw verzekering (tijdelijk) stopzetten. Jouw auto is dan niet verzekerd. Ook kunnen zij besluiten om een auto verzekerings aanvraag niet te accepteren als er geen geldige APK-keuring op de auto zit.

Lees meer over de APK-keuring.

Assurantiebelasting

Over de meeste verzekeringen betaal je 21% assurantiebelasting. Deze zie je direct in de premies op onze website.

Automatische incasso

Je geeft de verzekeraar toestemming om de premie automatisch van jouw rekening af te schrijven. Als je kiest voor een maandbetaling wordt dit meestal verplicht gesteld. Voordeel is dat je op deze manier nooit vergeet om de premie te betalen en je dekking dus altijd behoudt. Uiteraard kun je altijd een afgeschreven bedrag altijd storneren bij de bank. Je krijgt de premie dan teruggestort.

Beveiligingssysteem

Voor sommige autotypes (bijvoorbeeld cabrio's en duurdere auto's) stelt de verzekeraar een bepaalde alarmklasse verplicht. Bovendien zijn er verzekeraars die een korting geven op de verzekeringspremie als er een bepaalde alarmklasse is ingebouwd.

Aan de hand van onderstaande beschrijving zie je snel welke alarmklasse je hebt.

STARTONDERBREKERS (klasse 1)

De meeste auto's vanaf 1998 hebben allemaal ten minste een klasse 1 beveiliging. Bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering.

ALARMSYSTEMEN (klasse 2)
Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).

ALARMSYSTEMEN (klasse 3)

Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2, een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening.

VOERTUIGVOLGSYSTEMEN (klasse 4 en 5)

Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1, 2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingsensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Dit resulteert in de volgende klassenindeling:

  • SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem = klasse 4
  • SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 4
  • SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5

Bonus/malus-regeling

Verzekeraars hebben een regeling waardoor je korting kunt krijgen als je geen schade claimt (bonus) en juist meer premie gaat betalen als je wel schade claimt (malus). De korting kan wel oplopen tot 80%. Iedere verzekeraar heeft een eigen bonus/malus ladder, wat betekent dat het per verzekeraar verschilt hoe snel je meer of minder premie gaat betalen. Daardoor kunnen grote premieverschillen ontstaan.

Bonusbescherming/No-claimbeschermer

Bonusbescherming houdt in dat het claimen van autoschade geen invloed heeft op je no-claim korting en je premie. Wel kun je nog steeds terugvallen in je opgebouwde schadevrije jaren. No-claimbescherming wordt nog maar door enkele verzekeraars aangeboden.

Borgstelling

Een borgstelling is een bedrag dat je autoverzekeraar kan voorschieten. Wanneer je in het buitenland bij een ernstige aanrijding betrokken raakt, kan de overheidsinstantie om een waarborgsom vragen. Zonder die waarborgsom houden ze jouw rijbewijs of auto in bezit, of beland je in het ergste geval in de gevangenis. Je autoverzekeraar schiet dit bedrag voor tot een bepaalde hoogte. Bij de meeste verzekeraars is dat € 50.000,-

Borgstelling

Een borgstelling is een bedrag dat je autoverzekeraar kan voorschieten. Wanneer je in het buitenland bij een ernstige aanrijding betrokken raakt, kan de overheidsinstantie om een waarborgsom vragen. Zonder die waarborgsom houden ze jouw rijbewijs of auto in bezit, of beland je in het ergste geval in de gevangenis. Je autoverzekeraar schiet dit bedrag voor tot een bepaalde hoogte. Bij de meeste verzekeraars is dat € 50.000,-

Contractsduur

Dit is de periode waarvoor je een verzekering aanvraagt. In de vergelijking van Independer staan alleen één-jarige contracten. Dit is meest voorkomende termijn in Nederland. Veel verzekeraars hebben ook geen opzegtermijn meer waardoor je dagelijks op kan zeggen. Dit staat ook in de polisvoorwaarden van je verzekering.

Dagwaarde

De dagwaarde van een auto is het bedrag wat de auto op dat moment waard is. De dagwaarde wordt bepaald door een aantal factoren, zoals de kilometerstand, leeftijd van het voertuig of accessoires. Een auto wordt in de loop van de tijd minder waard door ouderdom en/of slijtage
Aan de hand van je kenteken kunnen wij in veel gevallen een dagwaardeindicatie geven. Voor het controleren van de dagwaarde van jouw auto kun je ook terecht bij de (site van) de ANWB Autotaal en Bovag. Houd er rekening mee dat er voor auto's tot 7 jaar een dagwaarde is vastgesteld, bij oudere auto's niet.

Dekking

Er zijn op hoofdlijnen drie soorten dekkingen: WA (wettelijke aansprakelijkheid), WA + beperkt casco en WA + volledig casco (ofwel all risk). Sommige verzekeraars hebben de casco-dekking opgedeeld in verschillende modules. Om de verschillende verzekeraars goed te kunnen vergelijken, hebben wij alle producten tot de drie bovenstaande hoofdcategorieën teruggebracht. De volgende vuistregel wordt vaak gebruikt voor het kiezen van de dekking:

  • auto's jonger dan 6 jaar: WA + volledig casco
  • auto's tussen de 6 en 8 jaar oud: WA + beperkt casco
  • auto's ouder dan 8 jaar WA

In de vergelijking op onze website laten wij de belangrijkste dekkingsonderdelen zien per aanbieder. Zo kun je ook de kwaliteit van de dekking per aanbieder beoordelen en niet alleen de prijs. Jouw autoverzekering kun je aanvullen met een schade-inzittenden- en/of een ongevallen-inzittendenverzekering en een (motorrijtuigen)rechtsbijstandverzekering. Deze dekkingen zijn niet meegenomen in de vergelijking, maar kun je wel kiezen als je een offerte aanvraagt.

Eigen risico

Dit is het gedeelte van de schade dat je zelf moet betalen. Het eigen risico geldt alleen voor casco-schade aan jouw eigen auto. Dus niet voor schade die je toebrengt aan anderen. De meeste verzekeraars hanteren standaard een eigen risico tussen de 130 en 150 euro. Vaak kun je dit afkopen (tegen een hogere premie) of verhogen (dan krijg je een premiekorting). In de vergelijking zie je direct het eigen risico van elke aanbieder en zie je direct welke verzekering op basis hiervan het beste bij jouw wensen aansluit.

Geluidsapparatuur

Radio, CD-speler, speakers, versterkers en aanverwante apparatuur. Bij veel verzekeraars is geluidsapparatuur tot een bepaald bedrag gratis meeverzekerd. Het is dus van belang om de accessoires en de geluidsapparatuur afzonderlijk te vermelden. Als je veel accessoires hebt, kun je dit bij de meeste verzekeraars extra meeverzekeren. Daar betaal je wel mee premie door. Ook hanteren verzekeraars vaak een maximaal verzekerd bedrag.

Gewicht

Veel verzekeraars gebruiken het gewicht van de auto om de premie van de WA-dekking te berekenen. Het gaat om het (ledig) gewicht zoals vermeld op het kentekenbewijs. Ons systeem heeft dit al voor jou uitgerekend, maar je we raden aan dit wel altijd nog te controleren en aan te passen als het niet klopt.

Hulp bij schade

Wat moet je doen bij autoschade? Op deze vraag geeft onze 'Hulp bij Autoschade' antwoord. Na het invullen van een paar gegevens, krijg je in een handig overzicht onder meer te zien:

  • of deze schade wordt gedekt door jouw verzekeraar.
  • hoe je de schade kunt melden.
  • waar je verder op moet letten.
  • of de schade gevolgen heeft voor de premie.

Kenteken schorsen

Gebruik je je auto een langere tijd niet op de openbare weg? Dan kun je je autoverzekering tijdelijk stopzetten. Dat wordt schorsen genoemnd. Je moet deze schorsing op het postkantoor of bij de RDW aanvragen. De auto mag dan niet langer op de openbare weg staan of geparkeerd zijn. Dit mag alleen op privé terrein. Tijdens deze schorsing hoef je geen wegenbelasting te betalen.

Kilometrage

Het aantal kilometers dat je gemiddeld per jaar met jouw auto verwacht te rijden.

Kwaliteit product

In de vergelijking geeft het aantal sterren aan hoe de kwaliteit van een bepaalde verzekering is. Uiteraard is dit een globale weergave van de dekking. Voor meer informatie over de verzekering klik je op "details".

Meldcode

Dit zijn de vier laatste cijfers van het chassisnummer (ook wel identificatienummer) van jouw auto. Je vindt deze op de kentekencard. Deze code heb je nodig bij het aanvragen van een autoverzekering via onze site. Verzekeraars hebben de meldcode nodig om je voertuig aan te melden bij de RDW.

Negatieve schadevrije jaren

Negatieve schadevrije jaren ontstaan vaak bij iemand die nog niet zo lang rijdt (minder dan 4 jaar) en een (niet-verhaalbare) schade claimt. Maar ook als je al langer schadevrij rijdt, kan het toch gebeuren dat je in een negatief aantal schadevrije jaren terechtkomt. Als je één keer een schade indient, raak je namelijk gemiddeld vijf schadevrije jaren kwijt.

Als je een negatief aantal schadevrije jaren hebt, kan dit een rol spelen bij het afsluiten van een nieuwe verzekering. Niet elke verzekeraar accepteert een aanvraag waarbij sprake is van een negatief aantal schadevrije jaren, de zogenaamde malus-situatie. Graag helpen onze experts je bij het vinden van een passende verzekering. Je kunt een aanvraag doen via onze site en wij nemen vervolgens contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Nieuwwaarderegeling

Is er sprake van totaal verlies (totall loss) dan wordt er bij een nieuwwaarderegeling in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Dit is het bedrag dat nodig is om dezelfde (of gelijkwaardige) auto (en eventuele meeverzekerde accessoires) aan te schaffen. Ook al is dat bedrag hoger dan de oorspronkelijke cataloguswaarde. Voor het tweede en derde jaar geldt een afschrijvingsregeling. In alle andere gevallen wordt de dagwaarde vergoed. Sommige verzekeraars kennen een langere termijn voor de nieuwwaarde (soms twee of zelfs drie jaar).

No-claim korting

Je krijgt een korting op de premie als je een of meerdere jaren geen schade claimt. De no-claim korting wordt dan ook gebaseerd op het aantal schadevrije jaren. Schadevrije jaren die je bij je vorige verzekeraar hebt opgebouwd, worden bij het opzeggen van je verzekering vanaf 2007 ingevoerd in een landelijke database (Roydata). Je nieuwe verzekeraar vraagt deze op, zodat zij jouw aanvraag goed kunnen beoordelen en je eventueel no-claim korting kunnen geven.

Ongevallen-inzittendenverzekering

Veel ongelukken blijven niet beperkt tot materiële schade. Ook de bestuurder en passagiers kunnen letsel oplopen. Met grote financiële gevolgen, want de kosten van extra hulp, speciale voorzieningen in huis of omscholing kunnen behoorlijk oplopen. De ongevallen-inzittendenverzekering verzekering keert een percentage van het verzekerde bedrag uit bij overlijden en blijvende invaliditeit. Deze verzekering vergoedt ook schade die is ontstaan door eigen schuld, of als de aansprakelijkheid van de bestuurder of tegenpartij niet kan worden vastgesteld.

Oorspronkelijke cataloguswaarde

De oorspronkelijke catalogusprijs van jouw auto. Dit is inclusief afleveringskosten en eventuele opties af-fabriek. Als je op onze website een vergelijking maakt, kunnen we op grond van jouw invoer de cataloguswaarde schatten. Net als bij de dagwaarde is het verstandig om dit bedrag te controleren en eventueel aan te passen.

Opzeggen autoverzekering

In onderstaande situaties kun je je autoverzekering opzeggen:

Per contractsvervaldatum
Dit is de datum waarop jouw polis jaarlijks wordt verlengd. De opzegtermijn verschilt per verzekeraar. Er zijn zelfs verzekeraars waar je dagelijks op kunt zeggen. De exacte opzegtermijn vind je in de polisvoorwaarden.

Wegens premieverhoging of wijziging voorwaarden
Als de verzekeraar de premie verhoogt of de voorwaarden aanpast (in jouw nadeel) mag je opzeggen. Zodra de verzekeraar jou informeert over de wijziging heb je een maand de tijd om schriftelijk op te zeggen.

Verkoop van het object
Als je de auto verkoopt, kun je jouw verzekering beëindigen. Je ontvangt dan een zogenaamd vrijwaringsbewijs. Met een kopie van de vrijwaring kun je de verzekering beëindigen vanaf het moment dat de auto niet meer op jouw naam staat. De kopie van het bewijs moet dan wel binnen twee weken na de verkoop bij de verzekeraar binnen zijn. Bij de meeste verzekeraars kun je telefonisch of per e-mail opzeggen. Als zij dan alsnog een kopie van de vrijwaring willen hebben, zullen zij dit aangeven.

Poliskosten

Bij de meeste verzekeraars betaal je eenmalig poliskosten. Het bedrag varieert per verzekeraar en is maximaal tien euro. In onze aanvragen en op de site worden altijd de poliskosten vermeld. Poliskosten worden vaak in rekening gebracht bij het afsluiten van een nieuwe autov

Polisvoorwaarden

Hierin staan alle voorwaarden van de betreffende verzekering (de wederzijdse rechten en plichten). Zij maken samen met het polisblad onderdeel uit van de verzekeringsovereenkomst tussen jou en de verzekeraar. Na het aanvragen van de verzekering ontvang je de polisvoorwaarden samen met het polisblad thuis, of digitaal per e-mail. Uiteraard kun je ook voor de aanvraag de polisvoorwaarden bekijken. Dat is op onze website ook mogelijk. 

RDW / Rijksdienst voor Wegverkeer

RDW staat voor Rijksdienst voor Wegverkeer. De RDW zorgt er sinds 1949 voor dat het wegverkeer in Nederland zo veilig, schoon, economisch en geordend mogelijk verloopt. In dit kader voert de RDW allerlei (wettelijke) taken uit voor verschillende ministeries. De RDW houdt zicht onder andere bezig met:

  • Toelating: het toelaten van voertuigen en voertuigonderdelen op de Nederlandse en Europese markt op basis van technische voorschriften.
  • Toezicht en controle: het toezicht houden op en het controleren van erkende bedrijven en de technische staat van voertuigen in verband met veiligheids- en milieueisen.
  • Registratie en informatieverstrekking: het verzamelen, opslaan, bewerken en beheren van gegevens van voertuigen en hun eigenaren of houders, en het verstrekken van informatie aan belanghebbenden over deze gegevens.
  • Documentafgifte: het afgeven van aan voertuigen en hun eigenaren of houders gerelateerde documenten.

Naast bovenstaande taken houd de RDW zich ook actief bezig met het uitvoeren van controles m.b.t. de verzekeringsplicht voor motorrijtuigen.

Adresgegevens
RDW
Postbus 777
2700 AT Zoetermeer
Telefoonnummer: 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut)
Telefoon vanuit buitenland 0031 598 393 330
Internetsite: http://www.rdw.nl/ 
E-mail: info@rdw.nl

Rechtsbijstand voor Motorrijtuigen

De rechtsbijstandverzekering voor motorrijtuigen biedt juridische hulp in verschillende situaties. Niet alleen als je deelneemt aan het verkeer, maar ook in ander situaties. Bijvoorbeeld: 

  • Een geschil over strafvervolging.
  • Het beroep aantekenen tegen de invordering van jouw rijbewijs en/of de inbeslagneming van jouw auto of motor.
  • Problemen met een schadevergoeding.
  • Een reparatie of zelfs de aanschaf van jouw auto of motor.

Behalve materiële schade verhalen, komt deze verzekering ook van pas bij het claimen van persoonlijke letselschade (smartengeld en inkomstenderving).

Regelmatige bestuurder

Degene die meestal in de (te verzekeren) auto rijdt. Meestal is dat dezelfde persoon als de aanvrager/verzekeringnemer.

Royementsverklaring

De royementsverklaring bestaat niet meer. Tot 2007 kon je alleen met een originele royementsverklaring je schadevrije jaren aantonen. Inmiddels hebben verzekeraars een centrale database opgezet (Roy-data) waarin ze de schadevrije jaren van autobezitters bijhouden. Wil je weten hoeveel schadevrije jaren jij hebt opgebouwd? Neem dan contact op met je huidige verzekeraar.

Schadeverzekering voor inzittenden

De schadeverzekering voor inzittenden vergoedt de aantoonbare schade van de bestuurder en passagiers als gevolg van een ongeval. De vergoeding gaat tot een maximum bedrag. Die schade kan bestaan uit zaakschade (kleding, brillen etc.), inkomstenderving, huishoudelijke hulp, vervoerskosten, medische kosten, smartengeld en uitvaartkosten.

Schadevrije jaren

Schadevrije jaren bouw je op tijdens de looptijd van jouw verzekering. Elk jaar dat je schadevrij rijdt, krijg je één schadevrij jaar extra. Hierdoor klim je op de zogenaamde bonus/malus-ladder, waardoor de hoogte van je no-claim korting stijgt en de premie vaak lager wordt. Maar als je schade claimt bij je verzekeraar, verlies je gemiddeld vijf schadevrije jaren en stijgt de premie vaak weer.

Totaal verlies / Total Loss

Er zijn twee begrippen van total-loss: 

  1. Technisch total loss: als je auto kan niet meer hersteld worden.
  2. Economisch total-loss: de reparatiekosten van jouw auto bedragen meer dan twee derde van de waarde van de auto voor het ongeval

Verhaalsbijstand

Deze verzekering biedt voornamelijk dekking bij het verhalen van materiële schade door een verkeersongeval, en dan uiteraard voor rechtsbijstand.   
Onder schade wordt in dit verband verstaan:

  • Schade aan het motorrijtuig, inclusief eventuele waardevermindering als gevolg van schade.
  • De redelijke kosten van huur van een vervangende motorrijtuig.
  • Schade door vernieling of beschadiging van zaken die zich op of in het motorrijtuig bevonden op het moment van de schade (met uitzondering van de schade door diefstal).

Voorlopige dekking

Als je een autoverzekering aanvraagt, wordt deze door de verzekeraar goedgekeurd. Maar dit kan pas na het ontvangen van de aanvraag. Tussen het moment van de aanvraag en het bericht of je geaccepteerd bent, kan een periode zitten. In deze periode kan een tijdelijke dekking afgegeven worden. Dit wordt een voorlopige dekking genoemd. Dat betekent dat als je in die periode een ongeluk krijgt je wel verzekerd bent. Maar jouw verzekering wordt pas 'definitief' als je je verzekeringsbewijs (polis) thuis of per e-mail ontvangt. Overigens betaal je al premie vanaf de eerste dag dat je voorlopige dekking ingaat.

Het kan ook zijn dat een verzekeraar je aanvraag na het beoordelen niet goedkeurt. De eerder afgegeven voorlopige dekking wordt dan weer ingetrokken.

Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer is door de verzekeraars in het leven geroepen als er schade is, maar geen veroorzaker of verzekeraar kan worden aangesproken. De benadeelde kan dan een claim indienen bij het Waarborgfonds Motorverkeer. Aan het indienen van een claim bij het Waarborgfonds zit wel een aantal voorwaarden. Lees meer over het Waarborgfonds.

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.