Ben je je kentekenbewijs of kentekencard kwijt en wil je een nieuwe aanvragen? Op deze pagina lees je hoe je dit kunt regelen.
Sinds 1 januari 2014 is het papieren kentekenbewijs vervangen door een kentekencard. Deze kaart moet je altijd bij je hebben als je in je auto rijdt. Op de kentekencard staan de gegevens van de eigenaar en de auto. Zoals het kenteken, de meldcode, je persoonsgegevens, de voertuigomschrijving en de datum van toelating. Heb je een kentekencard? Dan heb je ook een tenaamstellingscode ontvangen. Deze code vind je deels terug op de kentekencard, en deels op een los papiertje dat je ontvangt bij het op naam zetten van de auto. Beide moet je goed bewaren.
Als je je kentekenbewijs of een deel van het (papieren) kentekenbewijs kwijt bent, kun je via de RDW een nieuwe aanvragen. Dit kan online via de website van de RDW. De RDW maakt hierbij onderscheid in 2 situaties:
Als je de kentekencard of het kentekenbewijs kwijt bent, moet je een nieuwe aanvragen, met nieuwe tenaamstellingscode. Ben je alleen de tenaamstelling kwijtgeraakt? Dan kun je je kentekenbewijs of -card houden, en alleen een nieuwe tenaamstellingscode aanvragen.
Je kunt alleen een nieuw kentekenbewijs aanvragen als de auto op jouw naam staat. Als je wilt dat iemand anders het voor jou aanvraagt, moet je hier eerst toestemming voor geven. Daarnaast heb je het chassisnummer van je auto nodig. Het kentekenbewijs ontvang je binnen twee a drie werkdagen thuis. De tenaamstelling volgt altijd een dag later. Deze wordt (om veiligheidsredenen) nooit tegelijkertijd verstuurd.
Ben je al een aantal jaar niet overgestapt van autoverzekering of heb je sinds kort een nieuwe auto? Vergelijk autoverzekeringen om te zien wat je kunt besparen.