Te laat of niet betaald?

Als je je premie niet betaalt, krijg je eerst betaalherinneringen. Als je na deze herinneringen nog steeds niet hebt betaald, wordt je verzekering uiteindelijk opgeschort. Dat houdt in dat je verzekering eigenlijk even op pauze wordt gezet. Je bent dan niet verzekerd, en mag in deze periode niet autorijden. Doe je dit toch en maak je schade of krijg je een ongeluk? Dan verhaalt je verzekeraar de kosten op jou.

Autoverzekering gestopt door wanbetaling

Is jouw autoverzekering stopgezet vanwege een wanbetaling? Dan kunnen er twee problemen ontstaan:

  • Er wordt een registratie gemaakt in het CIS (Centraal Informatie Systeem). Dit is een landelijke database waarin informatie staat waar alle verzekeraars bij kunnen. Zo kan een nieuwe verzekeraar dus achterhalen dat je wanbetaler bent (geweest).
  • De autoverzekering wordt met terugwerkende kracht beëindigd. Hierdoor ben je een periode onverzekerd. Het is dan belangrijk om zo snel mogelijk een nieuwe autoverzekering af te sluiten, zodat je niet het risico loopt om een boete te krijgen van de RDW. Door de wanbetaling kun je mogelijk niet meer bij alle verzekeraars terecht. En de verzekeraars die je wel accepteren, stellen meestal nog extra voorwaarden.​ Lees meer over het afsluiten van een autoverzekering na wanbetaling.

Extra kosten bij wanbetaling

Als je niet op tijd je premie betaalt, kan dat ook extra kosten met zich meebrengen. Je verzekeraar kan de rekening overdragen naar een incassobureau. Het incassobureau mag een bepaald percentage van de premie in rekening brengen met een minimumbedrag van 40 euro. Ook als de premieachterstand een heel laag bedrag is, kan er 40 euro bijkomen. Dit gebeurt niet altijd, maar je loopt wel risico op extra kosten.

Autoverzekering afsluiten na wanbetaling

Als je je na een wanbetaling bij een verzekeraar wilt verzekeren, is er kans dat je wordt geweigerd of dat je alleen onder speciale voorwaarden wordt geaccepteerd. Een verzekeraar vindt het een groter risico om iemand te verzekeren na wanbetaling. Daarom vragen ze bijvoorbeeld of je meteen voor een heel jaar betaalt. Soms is een half jaar of kwartaalbetaling ook voldoende als je eerst een borg overmaakt. Wat je verzekeraar vraagt hangt af van je situatie. Ook als je weer op tijd betaalt, kan het je nog steeds blijven achtervolgen. Zorg daarom altijd dat je de premie op tijd betaalt.

Voorwaarden verzekeraars voor wanbetalers

Vaak vraagt de verzekeraar om meteen voor een jaar te betalen. Betalen voor een half jaar, kwartaal of maand is vaak alleen voldoende als je eerst een borg betaalt. Dat ligt aan jouw verhaal en aan de beoordeling van de verzekeraar. Je bent pas verzekerd vanaf het moment dat de verzekeraar de eerste premie heeft ontvangen.

Verzekeraars kijken ook naar andere wanbetalingen

Verzekeraars kijken vaak niet alleen naar je verzekeringen, maar ook naar wanbetalingen voor andere producten. Bijvoorbeeld de huur of een online bestelling die je niet op tijd hebt betaald. Verzekeraars kunnen deze gegevens inzien en je aanvraag ook om die redenen afwijzen. Overigens nemen niet alle verzekeraars deze gegevens mee bij het beoordelen van je aanvraag.

Verzekeringszaken laten regelen door een budgetbeheerder of bewindvoerder

Heb je een budgetbeheerder of bewindvoerder omdat je in de schuldsanering zit? Dan is het verstandig om je verzekeringszaken door hem of haar te laten regelen. Stuur een kopie van je beschikking op, samen met de contactgegevens van je bewindvoerder. Vervolgens kunnen wij met die persoon alles afhandelen. Regel je het liever zelf? Overleg dit dan eerst met je bewindvoerder. Vaak mag je in zo'n situatie namelijk geen kenteken op je naam hebben en wordt je rekening geblokkeerd voor automatische incasso. Dat is iets waar je verzekeraar van op de hoogte moet zijn.    

Op naar een toekomst zonder geldzorgen

Maak je je zorgen om de rekeningen die zich maar blijven opstapelen? Dan helpt Independer je weer op weg met:​

  • Informatie over betalingsachterstanden en de extra kosten hiervan
  • Tips voor het maken van betalingsafspraken
  • Ingang naar de juiste hulpverlener​