Rijgedragverzekering: wat is een Chipin-stekker?

Er komen steeds meer autoverzekeringen in de markt waarbij je rijgedrag van invloed is op de premie. Soms wordt je rijgedrag gemeten met een app op je smartphone, maar meestal wordt er gebruikgemaakt van de Chipin-stekker die je in je auto plugt. Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over de Chipin-stekker.

Rijgedragverzekeringen

In de vergelijking van Independer zijn momenteel twee rijgedragverzekeringen te vinden die gebruik maken van de Chipin-stekker: Fairzekering en VOOROP. Bij Fairzekering levert goed rijgedrag je maandelijks een cashback op. VOOROP bepaalt na een jaar of je extra korting of juist een toeslag krijgt op je verzekeringspremie. Beide verzekeraars stellen het gebruik van de Chipin verplicht.

Chipin per post

Als je een rijgedrag verzekering afsluit die werkt met de Chipin krijg je de Chipin vanzelf thuisgestuurd. Meestal stuurt de verzekeraar de Chipin op na de eerste premiebetaling. Omdat de Chipin kostbaar is willen ze zeker weten dat je een serieuze klant bent. Daarom stuurt je verzekeraar de Chipin pas op na je eerste premiebetaling.

De Chipin installeren

Je kunt de Chipin eenvoudig inpluggen in de OBD-poort van jouw auto als die jonger dan 10 jaar is. De OBD-poort is een aansluiting onder je dashboard waarmee de garage bijvoorbeeld ook storingen in je auto kan uitlezen. De verzekeraar levert je uitgebreide informatie aan over waar je de OBD2-poort in jouw auto kan vinden. In sommige auto’s zit de Chipin in de weg, dan stuurt de verzekeraar een setje mee om de Chipin op een andere plek te bevestigen. Als het je toch niet lukt heeft de verzekeraar verschillende hulplijnen voor je achter de hand, zoals een uitgebreide website en een telefonische service. Hier kun je ook gebruik van maken als je auto ouder dan 10 jaar is.

Technische storingen in jouw auto

De Chipin haalt alleen informatie uit jouw auto; het stuurt geen info naar de software van je auto toe. De kans dat je een technische storing krijgt is daarom nihil. In minder dan 1% van de gevallen kan het wel zijn dat je auto aangeeft dat er een apparaat in de OBD-poort van je auto zit die stroom verbruikt. Dat kan geen kwaad. Je kunt het wel melden bij de verzekeraar zodat zij met de fabrikant kunnen overleggen voor een oplossing.

Persoonlijke account

De Chipin is gekoppeld aan jouw persoonlijke account. Zo kan de verzekeraar jouw rijgedrag registreren en aan jouw autoverzekering koppelen. Zelf heb je ook toegang tot dit account. Zo heb je via een app of op je computer inzage in je rijgedrag, je ritten en je rijscore tot nu toe. Wil je weten hoe het zit met je privacy? Dat lees je hier.

Gebruik je de Chipin niet?

Het gebruik van de Chipin is verplicht. Als je de Chipin niet gebruikt kan dat een hogere premie of zelfs beëindiging van je polis tot gevolg hebben. Je verzekeraar doet dat niet zomaar van de ene op de ander dag. Ze zullen je waar nodig helpen en je duidelijk en op tijd informeren.

Bruikleen

De Chipin is een kostbaar apparaatje en daarom krijg je het in bruikleen. Als je autoverzekering stopt moet je de Chipin terugsturen naar de verzekeraar. Dat kan kosteloos op een antwoordnummer. Stuur je de Chipin niet terug als ze daar om vragen? Dan kunnen ze de kosten van de Chipin bij jou in rekening brengen.

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.