Wanneer is een energieleverancier failliet?

De rechtbank kan een energieleverancier failliet verklaren. Dat gebeurt als een energieleverancier schulden heeft en die niet meer kan betalen. Na een faillisementsverklaring stelt de rechtbank een curator aan. De curator helpt onder andere met het afbetalen van de schulden. 

Wordt mijn energie afgesloten?

Wanneer je energieleverancier failliet gaat, wordt je energie gelukkig niet afgesloten. Bij een faillissement wordt de levering van energie overgenomen door een andere leverancier. Je mag dan niet worden afgesloten van energie, vooral omdat jij niets kan doen aan het faillissement. Vaak kun je ook niet gelijk overstappen. Meestal geldt een zogenoemde 'vensterperiode' in deze periode gaat de energieleverancier samen met de ACM (Autoriteit Consument & Markt) op zoek naar een oplossing voor de klanten. Deze vensterperiode duurt maximaal 20 werkdagen. Wordt hierin geen oplossing gevonden, dan worden de klanten van de leverancier onderverdeeld bij de andere energieleveranciers in Nederland. Er zijn dus twee mogelijkheden:

1. Een andere energieleverancier neemt je huidige leverancier over.  

2. Je contract wordt ondergebracht bij een andere energieleverancier. 

Meterstanden doorgeven

Je oude energieleverancier heeft je meterstanden nodig voor de eindafrekening. En ook je nieuwe energieleverancier heeft je meterstanden nodig. Goed om te weten: heb je een slimme meter en heeft je netbeheerder toestemming om je meterstanden uit te lezen? Dan hoef je zelf niks door te geven. 

Nieuwe energieleverancier kiezen

Wanneer een andere leverancier de energielevering overneemt ontvang je hier bericht over. Je krijgt dan bericht dat je energieleverancier failliet is en wie nu je nieuwe energieleverancier is. De nieuwe leverancier doet je vervolgens een aanbod voor een energiecontract. Het kan zijn dat je nieuwe energieleverancier je oude contract (en dus ook de oude voorwaarden) wil overnemen. maar de leverancier kan ook een nieuw aanbod doen. 

Vervolgens heb je de keuze om in te gaan op dit aanbod of om zelf energie te vergelijken en over te stappen naar een andere energieleverancier. Kies je voor een andere energieleverancier? Dan heb je een opzegtermijn van 30 dagen. Soms moet je een opzegvergoeding betalen. 

Krijg je nog geld van je energieleverancier?

Heb je een waarborgsoms betaald, krijg je nog een welkomstpremie, of verwacht je een teruggave van teveel betaalde termijnbedragen? Dan heb je nog geld van je energieleverancier tegoed. De curator kijkt of alle schulden betaald kunnen worden. Neem bij vragen contact op met je energieleverancier. Krijg je geen geld terug? Dan kun je hulp vragen via bijvoorbeeld je rechtsbijstandsverzekering