Overstappen energie onbepaald contract en vast contract

Is de duur van je energiecontract onbepaald? Dan mag je overstappen en heb je 30 dagen opzegtermijn. Wanneer je een contract hebt met een vaste looptijd, is het belangrijk om goed op de einddatum van je contract te letten. Als je nog binnen je vaste contract zit, is energie overstappen (meestal) niet kosteloos. Afhankelijk van de resterende looptijd, gelden hier in de meeste gevallen de onderstaande opzegvergoedingen voor:

Resterende looptijd Alleen gas óf stroom Gas én stroom
< 1,5 jaar € 50,- € 100,-
1,5 -2 jaar € 75,- € 150,-
2 - 2,5 jaar € 100,- € 200,-
> 2,5 jaar € 125,- € 250,-


De bovenstaande bedragen zijn een richtlijn. Bij sommige energieleveranciers geldt er een lagere of zelfs helemaal geen opzegvergoeding. Vraag dit voor de zekerheid altijd even na bij je energieleverancier.

Stappenplan om over te stappen

Wil je overstappen van energieleverancier, maar weet je niet wat je hiervoor nodig hebt of moet doen? Hieronder leggen we uit waar je op moet letten en hoe je een vergelijking kunt maken, zodat je ziet welke energieleverancier interessant voor je is.

1. Wat wil je gaan aanvragen: gas en/of elektriciteit?

Wil je zowel gas als elektriciteit aanvragen? Of heb je stadsverwarming en wil je alleen elektriciteit aanvragen? Je kunt ook kiezen voor alleen gas.

2. Kijk naar het verbruik van afgelopen jaar

Wij adviseren je een vergelijking te maken op basis van je verbruik van het afgelopen jaar. Ga je verhuizen of verandert je woonsituatie? Maak dan een schatting.

3. Vul je postcode en huisnummer in

We vragen je je postcode en huisnummer in te vullen. Zo bepalen we in welke gasregio je woont. 

4. Vul je verbruik in

Weet je je verbruik? Dan moet je vervolgens invullen of je een dubbele of enkele meter hebt. Heb je op je jaarnota een laag en hoog tarief staan dan heb je een dubbele meter. Staat er één tarief op je jaarnota dan heb je een enkele meter. Vervolgens vul je de juiste waarde in.  
Weet je niet wat je exacte verbruik is, omdat je bijvoorbeeld gaat verhuizen of omdat je gezinssituatie verandert? Kies dan voor 'help mij schatten'. Vervolgens maken wij een schatting van je verbruik. Dit doen wij in samenwerking met Milieu Centraal.  

5. Snel kiezen of stap voor stap kiezen

Weet je welke looptijden en type contracten er zijn? En weet je wat groene energie precies is? Kies dan voor 'zelf snel kiezen'. Ben je minder bekend in de energiewereld, kies dan voor 'help mij stap voor stap' Vervolgens leggen wij je uit waar je voor kunt kiezen.

5.1 Vast of variabel tarief?

Kies je voor een vast tarief? Dan zit je tijdens de looptijd van het contract, vast aan deze tarieven. Bij een variabel contract kun je maandelijks opzeggen. Afhankelijk van de energieleverancier, veranderen de contracten tussen de twee en vier keer per jaar.

5.2 Looptijd contract

Als je voor een vast tarief kiest, kun je ook zelf de looptijd van het contract bepalen. De meeste contracten hebben een looptijd van 1 of 3 jaar, maar er zijn ook contracten voor 2, 4 en 5 jaar. Eén-jarige contracten zijn momenteel vaak het voordeligst, maar de tarieven staan dan wel voor een jaar vast. Wanneer de tarieven binnen een jaar wijzigen, maakt dat voor jouw contract dus niet uit.

5.3 Wil je echte groene stroom?

Vind je het belangrijk dat je groene stroom krijgt of vind je vergroende stroom ook goed? Die keuze kun je hier maken. Wij vinden een product groen als 100% van de groene stroom uit Nederland komt. Kijk hier goed naar. Er is vaak maar weinig prijsverschil tussen groene en grijze stroom.

5.4 Ben je geïnteresseerd in extra diensten?

Vind je het belangrijk dat jouw leverancier extra diensten aanbiedt, zoals een slimme thermostaat, hulp bij het aanvragen van zonnepanelen hulp om meer over je verbruik te weten te komen? Dan kun je dat hier aangeven. 

5.5 Wat is je huidige leverancier?

We vragen dit omdat sommige leveranciers contracten aanbieden die alleen voor nieuwe klanten zijn. Door hier aan te geven bij welke leverancier je nu zit, tonen wij alleen de producten die voor jou van toepassing zijn.

6. Top 3 energieleveranciers

Vervolgens tonen we een top 3 van energieleveranciers op basis van prijs en kwaliteit. Het maandtarief dat je hier ziet, is gebaseerd op je exacte verbruik dat je eerder hebt ingevuld of geschat. Je nieuwe leverancier kijkt naar je historische verbruik en neemt dat soms wat ruim. Dan kom je aan het einde van het jaar niet voor vervelende verassingen te staan. Je uiteindelijke termijnbedrag kan hier dus van afwijken. Als aan het einde van het jaar blijkt dat je te veel hebt betaald, krijg je dit geld aan het einde van de contractperiode gewoon terug.
In het kopje 'actie' zie je eventuele extra informatie die bij het contract hoort.
Het kopje na afloop contract, geeft een schatting van wat je gaat betalen als je contract nu zou aflopen en je niet voor een ander contract kiest.
Om alle aanbieders te zien, kun je aan de rechterkant op alle energieproducten klikken. De lijst die je dan te zien krijgt is gesorteerd op prijs.

7. Energie aanvragen

Door op verder te klikken, krijg je een overzicht met meer details van het contract. Als je het contract wilt aanvragen, klik je op 'Energie aanvragen'. Doorloop hier de stappen en bevestig je aanvraag. Na enkele minuten krijg je van ons een e-mail ter bevestiging.

Mocht je nog vragen hebben over de vergelijking of het aanvragen van het contract, kun je altijd contact met ons opnemen via 035-626 55 44. Of je stuurt een e-mail naar energie@independer.nl.