Stroomstoring herkennen

Een stroomstoring kan verschillende oorzaken hebben. Zoals blikseminslag, graafwerkzaamheden of problemen in het elektriciteitsnetwerk. Hoe herken je een stroomstoring? Controleer de volgende stappen. Zo weet je of de stroomstoring buiten je huis is:

  • Als de buren ook geen stroom hebben.
  • Als alle zekeringen in je meterkast nog heel zijn.
  • Controleer de aardlekschakelaar.

Als je geen gas hebt kun je eerst controleren of je buren nog wel gas hebben. Hebben je buren ook geen gas? Meld de stroomstoring dan op het nationaal storingsnummer: 0800-9009. Hebben de buren wel gas, controleer dan of de hoofdkraan open staat en of de gasdruk goed is. 

Stroomstoring melden

Een stroomstoring kan je niet zelf oplossen. Je moet het nationaal storingsnummer bellen: 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar. Via het nationaal storingsnummer komt je melding terecht bij je netbeheerder. Die kan vervolgens meteen stappen zetten om de stroomstoring op te lossen. 

Heb je binnen je huis problemen met gas of elektriciteit? Dan moet je de storing zelf oplossen. Je kan hiervoor ook een installateur vragen. 

Actuele stroomstoringen opzoeken

Wil je een actuele stroomstoring opzoeken? Als het om een grote stroomstoring gaat zie je hier meestal wel iets over op een van de nieuwszenders. Maar je kunt actuele storingen ook zelf opzoeken op de website van je netbeheerder. Vul je postcode en huisnummer in en je weet of er in jouw regio een gas- of stroomstoring is. Weet je niet wie je netbeheerder is? Dan kun je gas- en stroomstoringen ook opzoeken op de website gasenstroomstoringen.nl. Na het invullen van je gegevens kom je namelijk vanzelf op de website van je netbeheerder.

Telefoonnummers netbeheerders

Bij vragen kun je ook altijd contact opnemen met je netbeheerder:

Netbeheerder Telefoonnummer
Liander 088 - 5426444 (lokaal tarief)
Stedin 088 - 8963963 (lokaal tarief)
Enexis 0900 - 7808700 (€ 0,35 plus je gebruikelijke belkosten)
Endinet 040 - 2383850 (lokaal tarief)
Delta 0113 - 741100 (lokaal tarief)
Cogas 0546 - 836666 (lokaal tarief)
Rendo 0522 - 856400 (lokaal tarief)
Westland Infra 0174 - 236236 (lokaal tarief)

Krijg ik een vergoeding?

Duurde de stroomstoring minder dan vier uur? Dan krijg je geen compensatievergoeding. Duurde de storing langer? Dan krijg je in sommige gevallen wel een vergoeding. Of je een vergoeding krijgt, is afhankelijk van hoe lang de storing duurt en welk type aansluiting je hebt. 

​Heb je een aansluiting van maximaal 3x25 ampere?

  • ​Duurt de storing korting dan 4 uur? Dan krijg je geen vergoeding 
  • Duurt de storing tussen de 4 en 8 uur? Dan krijg je 35 euro vergoeding 
  • Duurt de storing langer dan 8 uur? Dan krijg je voor elke 4 uur die het langer duurt 20 euro. 

Heb je een aansluiting groter dan 3x25 ampere? 

  • ​Duurt de storing korter dan 4 uur? Dan krijg je geen vergoeding.
  • Duurt de storing tussen de 4 en 8 uur? Dan krijg je 195 euro vergoeding. 
  • Duurt de storing langer dan 8 uur? Dan krijg je voor elke aaneengesloten 4 uur die het langer duurt 100 euro. 

Goed om te weten: je hoeft niets te doen om de vergoeding te krijgen. Je netbeheerder betaalt de vergoeding binnen zes maanden uit. Wil je toch contact opnemen met je netbeheerder? Stuur dan een brief waarin je aangeeft op welk adres, wanneer en hoe lang de storing was.

​Vergoeding voor schade na stroomstoring 

Is er schade ontstaan door een stroomstoring, of door werkzaamheden aan het netwerk? Goed om te weten: de netbeheerder biedt dan vaak geen vergoeding. We raden je daarom aan om eerst contact op te nemen met je verzekeraar. 

Is de stroom uitgevallen? Controleer altijd eerst de zekeringen en stoppen in je meterkast. Vaak kun je het probleem zo zelf oplossen.

- Joris, Expert energie

Stappenplan: wat moet ik doen bij stroomstoring?

Denk je dat je te maken hebt met een stroomstoring? Volg dan de volgende stappen:

  1. ​Controleer in je meterkast de zekeringen en of stoppen.
  2. Ligt het probleem in je eigen huis? Los dit dan zelf op, of bel een installateur. 
  3. Geen probleem met je zekeringen en stoppen? Check dan of je de enige bent die last heeft van de storing. Vraag je buren of ze ook problemen hebben. Of bekijk online op de website van je netbeheerder het actuele storingsoverzicht. 
  4. Is er een stroomstoring? Meld de storing dan bij het nationaal storingsnummer: 0800-9009. 
  5. Heb je langer dan vier uur last van de storing? Dan kan je een vergoeding krijgen. Je krijgt dan automatisch bericht van je netbeheerder. 
  6. Doe je koelkast en vriezer niet te vaak open. Zo blijven de producten goed. 
  7. Wacht tot de storing opgelost is. Vaak is een stroomstoring binnen een paar uur opgelost. 

Bronnen en expertise

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:​

  • Rijksoverheid 
  • Verbond van Verzekeraars 
  • Milieucentraal
  • Liander.nl

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Joris Kerkhof. Hij is specialist op het gebied van energie en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij het AD en de Volkskrant.

Awards Independer

De energievergelijker van Independer heeft al verschillende prijzen en awards gewonnen. Ook kwam Independer dit jaar nog als beste energievergelijker naar voren bij een onderzoek van WUA.