Bij Independer krijgen we veel vragen over energie. Bijvoorbeeld over groene energie, je energiecontract en hoe het zit met overstappen en verhuizen. Op deze pagina vind je per onderwerp de antwoorden op veelgestelde vragen.

Joris Kerkhof, Expert energie
Bijgewerkt: 21 juni 2022

Veelgestelde vragen

Onafhankelijke informatie over energie is weinig te vinden. Daarnaast zijn vergelijkingssites voor energie vaak erg ingewikkeld. Hierdoor is het bijvoorbeeld onduidelijk waar groene energie vandaan komt. Ook laten consumenten zich vaak misleiden door bonussen of cadeaus waar zij uiteindelijk flink voor betalen. Bij Independer willen we op een eerlijke manier energie vergelijken, zodat je een leverancier kunt kiezen die het beste past bij jouw situatie en waarbij je niet voor verrassingen komt te staan. Wij vinden dat de energiemarkt transparant moet worden en daarom zijn wij begonnen met energie vergelijken.

Voor het energie vergelijken vragen wij enkele gegevens van je. Met deze gegevens kunnen wij vervolgens bepalen welke energieproducten het beste bij jou passen. Op basis van prijs en kwaliteit stellen we een top 3 samen van de meest geschikte producten. Als hier producten onder vallen die niet aan te vragen zijn via Independer, laten we ze wel aan je zien. Je kunt ze dan aanvragen op de website van die energieleverancier. Met de filters die bovenaan in de rechterkolom te vinden zijn, kun je de manier van energie vergelijken aanpassen. Om een totaaloverzicht te krijgen van de energieproducten die bij jouw wensen aansluiten, klik je op 'alle energieproducten'.

In welk contract je na afloop van jouw vaste contract terechtkomt, verschilt per leverancier. Je contract gaat automatisch over in een variabel of modelcontract, maar het mag niet zomaar voor een bepaalde tijd verlengd worden. De variabele tarieven wijken over het algemeen af van die van je aflopende contract. Het is daarom van belang hier goed naar te informeren. Als je van een welkomstbonus hebt geprofiteerd, krijg je die bijvoorbeeld niet nog een keer. Daardoor kunnen jouw totale kosten ook veranderen. Als je een energie hebt aangevraagd via Independer, zullen wij je op tijd op de hoogte stellen van je aflopende contract. Dan kun je bepalen of je huidige leverancier nog steeds het beste is voor jouw situatie.

Of je vrij kunt overstappen naar een andere leverancier ,hangt af van je huidige contract. Heb je een contract met een onbepaalde looptijd? Dan kun je vrij overstappen. Je hebt wel een opzegtermijn van 30 dagen. Wanneer je een contract hebt met een vaste looptijd, is het belangrijk om goed op de einddatum van je contract te letten. Als je nog binnen je vaste contract zit, is overstappen (meestal) niet kosteloos. Je betaalt dan een opzegvergoeding. Afhankelijk van de resterende looptijd, zijn dit ongeveer de hoogtes van de opzegvergoedingen:

Resterende looptijd Maximale opzegvergoeding
< 1,5 jaar € 50,-
1,5 - 2 jaar € 75,-
2 - 2,5 jaar € 100,-
> 2,5 jaar € 125,-


Bij sommige energieleveranciers betaal je een lagere of zelfs helemaal geen opzegvergoeding. Vraag dit dan ook altijd even na bij je leverancier. 

Heb je een contract dat vrij opzegbaar is, of wil je per direct overstappen? Dan duurt een overstap gemiddeld vier tot zes weken. Direct na je aanvraag gaan eerst 14 dagen bedenktijd in. Het verschilt per leverancier hoe lang zij hierna nog de tijd nodig hebben om je overstap te verwerken. Over het algemeen gebeurt dit binnen 2 tot 4 weken. Je nieuwe leverancier regelt je overstap met onder andere je oude leverancier en je netbeheerder. Wanneer je jouw nieuwe contract laat aansluiten op een contract dat nog loopt, zal de overstap langer duren. Dat is ook afhankelijk van de einddatum.

Omdat elke leverancier een andere energieprijs voor stroom en gas heeft, bepaalt je energieverbruik voor het grootste deel welke leverancier het beste bij jou past. Als je daadwerkelijke verbruik afwijkt van je geschatte verbruik, is er een kans dat een andere leverancier voor jou voordeliger is. Met een goede inschatting van je energieverbruik, kunnen we ons advies voor jouw situatie zo nauwkeurig mogelijk maken. Bovendien kun je met een goed beeld van je verbruik een vervelende jaarrekening voorkomen. Let er wel op dat wij een schatting maken op basis van het opgegeven verbruik, die kan afwijken van het termijnbedrag van jouw leverancier.

Om je een zo goed mogelijk advies te kunnen geven, raden we je altijd aan om je huidige verbruik op te geven. Behalve als je verwacht dat je woon- of gezinssamenstelling verandert. 

Het termijnbedrag wordt bepaald door jouw (nieuwe) energieleverancier. Zij maken een schatting van jouw verbruik en geven op basis hiervan een maandelijks termijnbedrag. Deze schatting maken zij op basis van je verbruik van het afgelopen jaar of de afgelopen jaren. Ga je verhuizen en een energiecontract aanvragen voor een nieuw adres? Dan wordt er gekeken naar het historisch verbruik op dat adres. Dat kan (flink) afwijken van jouw eigen schatting of verbruik op je vorige adres. Dit kan te maken hebben met een verandering in je woonsituatie (groter of kleiner huis), woonsamenstelling (meer of minder personen) of het verbruik van een vorige bewoner. Ben jij het niet eens met jouw termijnbedrag? Neem dan contact op met je leverancier. Zij informeren je dan over de mogelijkheden om het termijnbedrag aan te passen.

Als je zekerheid wil over je energiekosten, dan kun je het beste kiezen voor een vast tarief. Je betaalt dan een vaste energieprijs tot je contract afloopt. Met een vast tarief profiteer je niet van prijsdalingen in de markt, maar kom je ook niet voor een vervelende verrassing te staan als de prijzen stijgen. Als je kiest voor een variabel tarief, kun je wel profiteren van schommelingen in de markt. Maar als de marktprijzen stijgen, ben je dus ook een stuk duurder uit. 

Groene stroom is stroom die is opgewekt uit duurzame bronnen. Bij duurzame bronnen kun je denken aan energie uit zon, wind, waterkracht en biomassa. Dat betekent dat er voor iedere eenheid stroom op het elektriciteitsnet, ook een eenheid duurzaam wordt opgewekt. Alle stroom gaat over hetzelfde netwerk, maar door groene stroom af te nemen weet je in ieder geval zeker dat jouw stroom is opgewekt uit duurzame bronnen. Er is nog wel een verschil of groene stroom écht duurzaam opgewekt is in Nederland, of dat de stroom is 'vergroend' door middel van GvO's (Garantie van Oorsprong) uit het buitenland.

Veelgestelde vragen over overstappen

Wil je overstappen van energieleverancier? Dan heb je daar mogelijk nog een aantal vragen over. Bijvoorbeeld of je zomaar kunt overstappen en of je oude energiecontract automatisch wordt opgezegd. Bekijk de veelgestelde vragen over overstappen.

Veelgestelde vragen over energietarieven

Heb je een vraag over energietarieven? Bijvoorbeeld over de verschillen tussen vast en variabel en wat een termijnbedrag is? Bekijk de veelgestelde vragen over energietarieven.

Veelgestelde vragen over je energiecontract

Over je energiecontract kun je verschillende vragen hebben. Bijvoorbeeld over de verschillen tussen een vast contract en een variabel contract. Bekijk de veelgestelde vragen over energiecontracten.

Veelgestelde vragen over verbruik

Je energieverbruik is een belangrijk onderwerp. Dit bepaalt namelijk voor een groot deel hoeveel je moet betalen aan je energieleverancier. Bekijk de veelgestelde vragen over verbruik.

Veelgestelde vragen over groene energie

Groene energie is een onderwerp dat veel vragen oproept. Bijvoorbeeld over hoe groen deze energie nou echt is en welke soorten groene energie er zijn. Bekijk de veelgestelde vragen over groene energie.

Veelgestelde vragen over verhuizen

Ga je verhuizen? Vergeet dit dan niet op tijd door te geven aan je energieleverancier. Dat moet uiterlijk twee weken voor de verhuizing. Bekijk de veelgestelde vragen over verhuizen.

Veelgestelde vragen over zonnepanelen

Heb je zonnepanelen? Dan komt daar veel bij kijken. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je meer energie opwekt dan je eigenlijk nodig hebt? Bekijk de veelgestelde vragen over zonnepanelen.

Veelgestelde vragen over de jaarrekening

Heb je vragen over de jaarrekening of eindafrekening van je energieleverancier? Bekijk dan de veelgestelde vragen over de jaarrekening.

Veelgestelde vragen over netbeheerder

Wat zijn precies de taken en verantwoordelijkheden van een netbeheerder? En ben je, net als in de keuze voor een energieleverancier, ook vrij om je eigen netbeheerder te kiezen? Bekijk de veelgestelde vragen over netbeheerders.

Veelgestelde vragen over netbeheerkosten

De netbeheerkosten die je netbeheerder in rekening brengt, bestaan uit verschillende onderdelen. Lees alles over netbeheerkosten op onze pagina met veelgestelde vragen over netbeheerkosten.

Veelgestelde vragen over energiemeters

Welke energiemeters zijn er? En wat zijn de verschillen tussen deze meters? Bekijk de veelgestelde vragen over meters.

Veelgestelde vragen over klachten

Heb je een probleem met je energieleverancier of een klacht over Independer? Dan wil je natuurlijk dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Lees de veelgestelde vragen over klachten.

Op naar een toekomst zonder geldzorgen

Maak je je zorgen om de rekeningen die zich maar blijven opstapelen? Dan helpt Independer je weer op weg met:​

  • Informatie over betalingsachterstanden en de extra kosten hiervan
  • Tips voor het maken van betalingsafspraken
  • Ingang naar de juiste hulpverlener​    

   lees meer​​

Bronnen en expertise

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Joris Kerkhof. Hij is specialist op het gebied van energie en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij het AD en de Volkskrant .

Awards

wua-logo-square.png
shopping-awards.png
bmc.png