Energie: wat zijn de veelgestelde vragen over de jaarrekening?

Heb je vragen over de jaarrekening van je energieleverancier? Bijvoorbeeld over een van de begrippen die je tegenkomt? Lees hieronder wat de veelgestelde vragen en antwoorden zijn over de jaarrekening.

Energiecontracten vergelijken

Postcode
Huisnummer

Wat is een jaarrekening en wanneer krijg ik deze?

De jaarrekening, ook wel jaarnota genoemd, ontvang je als je contractjaar om is. Ga er dus van uit dat, wanneer je contract bijvoorbeeld in november 2014 in gaat, je de jaarrekening rond november 2015 ontvangt. Tenzij je tussentijds iets wijzigt aan je contract. Wil je dit exact weten? Vraag dit dan na bij je leverancier. Zij kunnen je precies aangeven wanneer je de jaarrekening krijgt.

Wat is een eindafrekening en wanneer krijg ik deze?

Heb je een energiecontract beëindigd? Dan krijg je binnen 6 tot 8 weken na de beëindiging een eindafrekening van jouw oude leverancier. Op deze eindafrekening worden alle laatste verrekeningen gedaan.

Krijg ik een eindafrekening als ik tussentijds mijn contract beëindig?

Ja, je krijgt van je oude leverancier een eindafrekening. Dit werkt hetzelfde als bij een normale overstap. De oude leverancier vraagt je de meterstanden door te geven en stuurt je vervolgens een eindafrekening toe. Vervolgens worden je termijnbedragen verrekend met je werkelijke verbruik. Ook krijg je een eventuele opzegvergoeding voor het vroegtijdig beëindigen van het contract.

Waarom is mijn jaarrekening of eindafrekening anders dan gedacht?

Dit kan verschillende redenen hebben. Wanneer je onverwachts meer stroom of gas hebt verbruikt dan je vooraf hebt ingeschat, moet je waarschijnlijk bijbetalen. Bijvoorbeeld door een koude winter. Dit moet je dan achteraf bijbetalen. Ben je een nieuwe bewoner op een adres? Jouw leverancier kijkt naar het historisch verbruik en baseert hierop jouw termijnbedragen. Als jouw woonsamenstelling of verbruik anders is, kan dit dus invloed hebben op het totale verbruik.

Omgekeerd is het ook mogelijk. Wanneer je minder hebt verbruikt dan aan het begin ingeschat, krijg je van je leverancier geld terug aan het eind van het jaar. Mocht het alsnog onduidelijk zijn waarom je rekening hoger is dan gedacht, kun je uiteraard contact opnemen met ons of met je leverancier.

Kan Independer mij helpen met mijn jaarrekening?

Er staat veel informatie op een jaarrekening. Die informatie is van belang om een goede vergelijking te kunnen maken. Daar helpen we je graag bij. Je kunt je jaarrekening naar ons mailen via energie@independer.nl. Ook kun je een foto maken en via Whatsapp naar ons sturen: 06-10930759.

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.