Energie: wat is de top 10 veelgestelde vragen bij Independer?

Bij Independer krijgen we verschillende vragen over energie. Deze vragen gaan over allerlei onderwerpen die met energie te maken hebben. Hieronder zie je de top 10 van veelgestelde vragen die wij krijgen. Heb je een specifiekere vraag? Kijk dan op onze algemene pagina veelgestelde vragen. Misschien kun je daar het antwoord vinden op de vraag die jij hebt.

Energie vergelijken bij Independer

Postcode
Huisnummer

Waarom vergelijkt Independer Energie?

Onafhankelijke informatie over energie is weinig te vinden. Daarnaast zijn vergelijkingssites voor energie vaak erg ingewikkeld. Hierdoor is het bijvoorbeeld onduidelijk waar groene energie vandaan komt. Ook laten consumenten zich vaak misleiden door bonussen of cadeaus waar zij uiteindelijk flink voor betalen. Bij Independer willen we op een eerlijke manier energie vergelijken, zodat je een leverancier kunt kiezen die het beste past bij jouw situatie en waarbij je niet voor verrassingen komt te staan. Wij vinden dat de energiemarkt transparant moet worden en daarom zijn wij begonnen met energie vergelijken.

Hoe komt de top 3 tot stand?

Voor het energie vergelijken vragen wij enkele gegevens van je. Met deze gegevens kunnen wij vervolgens bepalen welke energieproducten het beste bij jou passen. Op basis van prijs en kwaliteit stellen we een top 3 samen van de meest geschikte producten. Als hier producten onder vallen die niet aan te vragen zijn via Independer, laten we ze wel aan je zien. Je kunt ze dan aanvragen op de website van die energieleverancier. Met de filters die bovenaan in de rechterkolom te vinden zijn, kun je de manier van energie vergelijken aanpassen. Om een totaaloverzicht te krijgen van de energieproducten die bij jouw wensen aansluiten, klik je op 'alle energieproducten'.

Wat gebeurt er als mijn energiecontract afloopt?

In welk contract je na afloop van jouw vaste contract terechtkomt, verschilt per leverancier. Je contract gaat automatisch over in een variabel of modelcontract, maar het mag niet zomaar voor een bepaalde tijd verlengd worden. De variabele tarieven wijken over het algemeen af van die van je aflopende contract. Het is daarom van belang hier goed naar te informeren. Als je van een welkomstbonus hebt geprofiteerd, krijg je die bijvoorbeeld niet nog een keer. Daardoor kunnen jouw totale kosten ook veranderen. Als je een energie hebt aangevraagd via Independer, zullen wij je op tijd op de hoogte stellen van je aflopende contract. Dan kun je bepalen of je huidige leverancier nog steeds het beste is voor jouw situatie.

Hoe weet ik of ik vrij kan overstappen naar een andere energieleverancier?

Of je vrij kunt overstappen naar een andere leverancier ,hangt af van je huidige contract. Heb je een contract met een onbepaalde looptijd? Dan kun je vrij overstappen. Je hebt wel een opzegtermijn van 30 dagen. Wanneer je een contract hebt met een vaste looptijd, is het belangrijk om goed op de einddatum van je contract te letten. Als je nog binnen je vaste contract zit, is overstappen (meestal) niet kosteloos. Je betaalt dan een opzegvergoeding. Afhankelijk van de resterende looptijd, zijn dit ongeveer de hoogtes van de opzegvergoedingen:

Resterende looptijd Maximale opzegvergoeding
< 1,5 jaar € 50,-
1,5 - 2 jaar € 75,-
2 - 2,5 jaar € 100,-
> 2,5 jaar € 125,-


Bij sommige energieleveranciers betaal je een lagere of zelfs helemaal geen opzegvergoeding. Vraag dit dan ook altijd even na bij je leverancier. 

Hoe lang duurt het voordat een overstap geregeld is?

Heb je een contract dat vrij opzegbaar is, of wil je per direct overstappen? Dan duurt een overstap gemiddeld vier tot zes weken. Direct na je aanvraag gaan eerst 14 dagen bedenktijd in. Het verschilt per leverancier hoe lang zij hierna nog de tijd nodig hebben om je overstap te verwerken. Over het algemeen gebeurt dit binnen 2 tot 4 weken. Je nieuwe leverancier regelt je overstap met onder andere je oude leverancier en je netbeheerder. Wanneer je jouw nieuwe contract laat aansluiten op een contract dat nog loopt, zal de overstap langer duren. Dat is ook afhankelijk van de einddatum.

Waarom is het goed inschatten van mijn verbruik zo belangrijk?

Omdat elke leverancier een andere energieprijs voor stroom en gas heeft, bepaalt je energieverbruik voor het grootste deel welke leverancier het beste bij jou past. Als je daadwerkelijke verbruik afwijkt van je geschatte verbruik, is er een kans dat een andere leverancier voor jou voordeliger is. Met een goede inschatting van je energieverbruik, kunnen we ons advies voor jouw situatie zo nauwkeurig mogelijk maken. Bovendien kun je met een goed beeld van je verbruik een vervelende jaarrekening voorkomen. Let er wel op dat wij een schatting maken op basis van het opgegeven verbruik, die kan afwijken van het termijnbedrag van jouw leverancier.

Om je een zo goed mogelijk advies te kunnen geven, raden we je altijd aan om je huidig verbruik op te geven. Behalve als je grote verwacht dat je woon- of gezinssamenstelling verandert.

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

Het termijnbedrag wordt bepaald door jouw (nieuwe) energieleverancier. Zij maken een schatting van jouw verbruik en geven op basis hiervan een maandelijks termijnbedrag. Deze schatting maken zij op basis van je verbruik van het afgelopen jaar of de afgelopen jaren. Ga je verhuizen en een energiecontract aanvragen voor een nieuw adres? Dan wordt er gekeken naar het historisch verbruik op dat adres. Dat kan (flink) afwijken van jouw eigen schatting of verbruik op je vorige adres. Dit kan te maken hebben met een verandering in je woonsituatie (groter of kleiner huis), woonsamenstelling (meer of minder personen) of het verbruik van een vorige bewoner. Ben jij het niet eens met jouw termijnbedrag? Neem dan contact op met je leverancier. Zij informeren je dan over de mogelijkheden om het termijnbedrag aan te passen.

Keuze tussen een vast en variabel tarief

Als je zekerheid wil over je energiekosten, dan kun je het beste kiezen voor een vast tarief. Je betaalt dan een vaste energieprijs tot je contract afloopt. Met een vast tarief profiteer je niet van prijsdalingen in de markt, maar kom je ook niet voor een vervelende verrassing te staan als de prijzen stijgen. Als je kiest voor een variabel tarief, kun je wel profiteren van schommelingen in de markt. Maar als de marktprijzen stijgen, ben je dus ook een stuk duurder uit. 

Wat is (écht) groene stroom?

Groene stroom is stroom die is opgewekt uit duurzame bronnen. Bij duurzame bronnen kun je denken aan energie uit zon, wind, waterkracht en biomassa. Dat betekent dat er voor iedere eenheid stroom op het elektriciteitsnet, ook een eenheid duurzaam wordt opgewekt. Alle stroom gaat over hetzelfde netwerk, maar door groene stroom af te nemen weet je in ieder geval zeker dat jouw stroom is opgewekt uit duurzame bronnen. Er is nog wel een verschil of groene stroom écht duurzaam opgewekt is in Nederland, of dat de stroom is 'vergroend' door middel van GvO's (Garantie van Oorsprong) uit het buitenland.

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.