Wat is een BKR-registratie?

Alle leningen die je afsluit worden door het BKR geregistreerd. Kredietverstrekkers zijn namelijk wettelijk verplicht om je lening bij het BKR te toetsen. Het gaat om leningen van € 250 of meer die langer dan één maand doorlopen. 

Soorten kredieten die geregistreerd worden bij het BKR:

  • ​Telefoonkrediet
  • Kopen op afbetaling 
  • Schuldregeling 
  • Zakelijk krediet
  • Persoonlijke lening 
  • Doorlopend krediet 
  • Creditcard 
  • Rood staan
  • Private autolease

Per krediet worden verschillende gegevens geregistreerd. Ook zijn er persoonlijke gegevens bekend bij het BKR:

  • ​Naam, geboortedatum en je adres
  • De soort lening
  • Het geleende bedrag
  • De ingangsdatum en afgesproken einddatum
  • De datum waarop je lening echt is beëindigd
  • Eventuele bijzonderheden tijdens de leenperiode (bijvoorbeeld wanneer je een betalingsachterstand hebt opgelopen)

Welke BKR coderingen zijn er?

Bij het BKR kun je je kredietoverzicht aanvragen. In sommige gevallen zie je in je overzicht verschillende BKR codes:

Code A Heb je een code A gekregen? Dat is een achterstandsmelding (A). Dit betekent dat je een betalingsachterstand hebt.
Code H Een herstelmelding (H) is de BKR herstelcode. Dit wil zeggen dat je je betalingsachterstand hebt ingelopen. Het krediet loopt gewoon door zoals voorheen.
Code 1 (of A1) Bij een code 1 is er een betalingsachterstand (A) geregistreerd en ben je een betalingsregeling aangegaan met de kredietverstrekker. Op deze manier ga je de betalingsachterstand en het krediet terugbetalen.
Code 2 (of A2) Heb je code 2 gekregen? Dit betekent dat de kredietverstrekker het krediet heeft opgeëist. Je moet de betalingsachterstand en het krediet dan in één keer terugbetalen.
Code 3 (of A3) Bij code 3 heb je te maken met een afboeking of kwijtschelding. De kredietverstrekker heeft €250 of meer afgeboekt op je betalingsachterstand of krediet. Het kan ook zijn dat de kredietaanbieder je €250 of meer heeft kwijtgescholden.
Code 4 (of A4) Zie je code 4 staan in je kredietoverzicht? Dan heeft de kredietverstrekker contact met je gezocht, maar was je niet bereikbaar.
Code 5 Code 5 komt weinig voor en is een tijdelijke code. Deze code krijg je als je een kleine hypotheekachterstand hebt waar een betalingsregeling voor is getroffen. Is de betalingsregeling afgerond? Dan wordt de code weer verwijderd.

 

Een negatieve codering wordt niet zomaar verwijderd. Ook als je de betalingsachterstand hebt ingelopen, blijven de coderingen nog vijf jaar in het systeem staan. Ze zijn dus ook zichtbaar op je kredietoverzicht. Met een negatieve codering of negatieve BKR registratie is het niet mogelijk om een lening af te sluiten. Je kunt dan dus beter wachten met het afsluiten van een nieuwe lening tot deze coderingen na vijf jaar verwijderd zijn.

Wat registreert het BKR niet?

Er zijn ook leningen die niet door het BKR geregistreerd worden:

  • ​Studieschuld 
  • Huurachterstand 
  • Betalingsachterstand bij energieleveranciers of providers van mobiele telefonie 
  • Hypotheek
  • Leningen bij familie of vrienden (onderhandse lening)

Een hypotheek wordt alleen geregistreerd als je na het verkopen van je huis met een restschuld bleef zitten. Een restschuld ontstaat wanneer het verkoopbedrag lager was dan je oorspronkelijke hypotheek. Ook als je een tweede woning of ander pand koopt wordt dit bij het BKR geregistreerd.

Wat is de invloed van een BKR-registratie op een nieuwe leningaanvraag?

Veel mensen denken dat een BKR registratie altijd negatief voor hen uitpakt. Dat is niet zo. Een BKR registratie zonder coderingen werkt juist in je voordeel: als kredietverstrekkers zien dat je altijd netjes hebt betaald, zullen ze je sneller krediet verstrekken. Als je een nieuwe lening wilt aangaan, zal de kredietaanbieder eerst je financiële situatie bekijken. Wat is je inkomen en wat zijn je maandelijkse vaste lasten? Ook een lopende lening die je elke maand netjes afbetaalt valt onder je vaste lasten. Op basis hiervan bepaalt de kredietaanbieder welke lening of hypotheek aansluit op jouw financiële situatie. Om je vaste lasten in te kunnen zien, checkt de kredietaanbieder je gegevens bij het BKR. Betaal je altijd op tijd? Dan zien ze dat je betaalgedrag in orde is. Dit noem je ook wel een positieve registratie. Voor de kredietverstrekker of bank kan dit juist een reden zijn om je de lening te verstrekken. Wel kan een lopende lening de hoogte van een hypotheek beïnvloeden.

Heb je de afgelopen vijf jaar een betalingsachterstand gehad? Dan ziet de kredietverstrekker of bank dit ook. Meestal is het dan niet mogelijk om een lening af te sluiten. Als je al eerder betalingsachterstanden hebt gehad, is er een kans dat die weer zullen ontstaan bij een nieuwe lening. Zo probeert het BKR te voorkomen dat je (weer) in de financiële problemen komt.

Of je een lening uiteindelijk toegezegd krijgt, is aan de kredietverstrekker of bank. Ook als je een positieve registratie bij het BKR hebt. Soms kan een kredietverstrekker of bank besluiten dat je slechts een deel van de lening krijgt.

Hoe kom ik van een BKR-registratie af?

Zolang je een lening hebt lopen, zijn die gegevens bekend bij het BKR. Heb je je lening afgelost en is het krediet beëindigd? Dan blijven je gegevens nog vijf jaar bewaard in het systeem van het BKR. Als er tijdens de looptijd van het krediet bijzonderheden waren, blijven deze gegevens ook vijf jaar bewaard. Bijvoorbeeld wanneer je een betalingsachterstand had. Na vijf jaar worden je gegevens verwijderd uit het systeem.

Klopt er iets niet aan je BKR registratie of ben je het ergens niet mee eens? Neem dan contact op met de kredietverstrekker. Alleen zij kunnen eventuele wijzigingen doorgeven aan het BKR. Het kan ook zijn dat je er samen met je kredietverstrekker niet uit komt. Leg in dit geval je situatie voor aan Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Dit is gratis. Er zijn ook partijen die aanbieden je BKR registratie te verwijderen. Wees hiermee altijd voorzichtig. Als je in zee gaat met zo’n partij, is het nooit zeker dat je registratie echt verwijderd wordt. Ook kost het je vaak veel geld.

Bronnen en expertise

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:​

  • Nibud
  • BKR
  • Wijzer in geldzaken

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Guido Rodenburg. Hij is specialist op het gebied van leningen en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij het AD en bij Radar

Awards Independer

Independer heeft verschillende prijzen en awards gewonnen.