Bij de huisarts: telefonisch spreekuur en e-consult 

Heb je advies van de huisarts nodig is, maar is het niet urgent? Misschien is dan het telefonisch spreekuur of een e-consult iets voor jou. Het voordeel hiervan is dat je niet een afspraak hoeft te maken en helemaal naar de praktijk moet gaan. Dit scheelt je een hoop tijd en misschien ben je hierdoor ook sneller geholpen. Wij vertellen je wat meer over het telefonisch spreekuur en e-consult en voor welke situaties geschikt is.

Telefonisch spreekuur

Veel huisartsenpraktijken hebben dagelijks een telefonisch spreekuur. Tijdens het telefonisch spreekuur kun je bellen en krijg je gelijk een huisarts aan de telefoon. Je kunt dan je eenvoudige medische vragen stellen, een uitslag bespreken of een herhaalrecept vragen. Sommige huisartsen hebben een zogenaamd ‘terugbelspreekuur’. Je belt dan eerst met de doktersassistent. Hij of zij noteert je vragen en zorgt dat de huisarts je later terugbelt. Vaak is dit ook op een vast tijdstip per dag.

E-consult

Ongeveer de helft van alle huisartsenpraktijken in Nederland biedt al een e-consult aan. Ook dit is een veilig en betrouwbaar middel om eenvoudige medische vragen te stellen aan je huisarts. Om je vraag online te stellen, moet je vaak eerst een account aanmaken met een wachtwoord op de website van de huisartsenpraktijk. Hiermee kan je inloggen en je vraag in een beveiligde omgeving stellen. Hoe lang het duurt voor je antwoord krijgt, verschilt per praktijk en is afhankelijk van je vraag. Als het antwoord klaar staat, krijg je via een e-mail bericht dat je weer kan inloggen om het antwoord van je huisarts te lezen.

Wanneer bellen of een e-consult?

Het telefonisch spreekuur en e-consult zijn niet geschikt voor alle medische vragen. De volgende onderwerpen kan je via de telefoon of online bespreken: 

  • vragen over leefstijl (zoals gezonder eten of stoppen met roken)
  • vragen over medicijnen 
  • vragen over een onderzoek en uitslagen van een onderzoek 
  • vragen over klachten waarvoor je eerder op het spreekuur bent geweest 
  • controle en vragen over chronische ziekten, zoals hoge bloeddruk, astma of suikerziekte

Wanneer naar de huisartsenpraktijk?

In het geval van de volgende situaties is een telefonisch- of e-consult niet geschikt: 

  • spoedeisende vragen 
  • vragen over een nieuwe klacht 
  • vragen waarvoor (mogelijk) lichamelijk onderzoek nodig is 
  • emotionele of psychische problemen

Kosten telefonisch gesprek of e-consult

Net als voor een consult in de huisartsenpraktijk mag de huisarts kosten rekenen voor een telefonisch of digitaal advies. Deze vallen wel net zoals alle huisartsenzorg onder je basisverzekering en wordt niet ingehouden op je eigen risico. Je kunt deze wel terugzien in je persoonlijke omgeving bij je zorgverzekeraar

De huisarts is ook verplicht om een melding in je medisch dossier te maken van het telefonische gesprek of een uitdraai van het e-consult.

Op zoek naar een huisarts?

Ben je op zoek naar een huisartsenpraktijk? Ga dan naar onze huisartsenvergelijking:

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.