Voorwaarden overlijdensrisicoverzekering onbegrijpelijk voor klant

92% van de overlijdensrisicoverzekeraars gebruikt onbegrijpelijke voorwaarden. Dat betekent dat de meeste mensen een overlijdensrisicoverzekering afsluiten zonder de voorwaarden te begrijpen. Alleen verzekeraars Goed Genoeg en Cardif bieden polisvoorwaarden die voor de gemiddelde Nederlander leesbaar zijn. De overige verzekeraars gebruiken voorwaarden die moeilijk of zelfs te moeilijk zijn. Dit blijkt uit onderzoek dat Independer deze zomer door BureauTaal liet uitvoeren.

Taalniveau Begrijpelijkheid Verzekeraar
B1/B2 Voor bijna alle Nederlanders begrijpelijk Goed Genoeg, Cardif
C1 Voor meer dan de helft van de Nederlanders te moeilijk ABN AMRO, Aegon, Allianz, Centraal Beheer, Dela, FBTO, Generali, Interpolis, Legal & General, MoneYou, Reaal, SNS, TAF ACE, TAF Quantum Leben
C2 Voor vrijwel iedereen te moeilijk ASR, Delta Lloyd, Florius, Goed Idee, ING, Klaverdblad, Leidsche Verzekeringen, Loyalis, Nationale Nederlanden, OHRA

Tekst sluit niet aan bij lezer

Opvallend is dat de tekst over de inhoud van de verzekering bij alle verzekeraars niet aansluit bij wat de lezer zoekt in de tekst. De teksten zijn geschreven vanuit het perspectief van de verzekeraar in plaats van de klant. De structuur van veel polisvoorwaarden is over het algemeen niet slecht, maar kan beter. De formulering is bij vrijwel alle verzekeraars slecht. Zowel qua inhoud, structuur als formulering vormen Goed Genoeg en Cardif positieve uitzonderingen.

Daniël de Wild, productmanager overlijdensrisicoverzekeringen van Independer: “Het is jammer dat de meeste polisvoorwaarden van overlijdensrisicoverzekeringen moeilijk te begrijpen zijn. Een overlijdensrisicoverzekering is een eenvoudig product. De voorwaarden zijn dus helemaal niet ingewikkeld. Steeds meer autoverzekeraars herschrijven hun voorwaarden naar B1-niveau. Overlijdenrisicoverzekeraars zouden dat voorbeeld moeten volgen. “

Jerry de Groot, manager marketing van Goed Genoeg (Achmea Innovatie): “Wij willen onze klanten helpen door eenvoudige producten te bieden en duidelijk uitleg te geven over wat wel en niet verzekerd is. Dat kan niet zonder begrijpelijke polisvoorwaarden."

Independer liet BureauTaal deze zomer onderzoek doen naar de leesbaarheid van polisvoorwaarden van overlijdensrisicoverzekeringen. BureauTaal adviseert organisaties die met begrijpelijke teksten hun doelen willen bereiken.

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Kies je voor weigeren, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie, ook over je instellingen aanpassen, vind je in ons cookiebeleid.