92% van de overlijdensrisicoverzekeraars gebruikt onbegrijpelijke voorwaarden. Dat betekent dat de meeste mensen een overlijdensrisicoverzekering afsluiten zonder de voorwaarden te begrijpen. Alleen verzekeraars Goed Genoeg en Cardif bieden polisvoorwaarden die voor de gemiddelde Nederlander leesbaar zijn. De overige verzekeraars gebruiken voorwaarden die moeilijk of zelfs te moeilijk zijn. Dit blijkt uit onderzoek dat Independer deze zomer door BureauTaal liet uitvoeren.
Taalniveau | Begrijpelijkheid | Verzekeraar |
---|---|---|
B1/B2 | Voor bijna alle Nederlanders begrijpelijk | Goed Genoeg, Cardif |
C1 | Voor meer dan de helft van de Nederlanders te moeilijk | ABN AMRO, Aegon, Allianz, Centraal Beheer, Dela, FBTO, Generali, Interpolis, Legal & General, MoneYou, Reaal, SNS, TAF ACE, TAF Quantum Leben |
C2 | Voor vrijwel iedereen te moeilijk | ASR, Delta Lloyd, Florius, Goed Idee, ING, Klaverdblad, Leidsche Verzekeringen, Loyalis, Nationale Nederlanden, OHRA |
Opvallend is dat de tekst over de inhoud van de verzekering bij alle verzekeraars niet aansluit bij wat de lezer zoekt in de tekst. De teksten zijn geschreven vanuit het perspectief van de verzekeraar in plaats van de klant. De structuur van veel polisvoorwaarden is over het algemeen niet slecht, maar kan beter. De formulering is bij vrijwel alle verzekeraars slecht. Zowel qua inhoud, structuur als formulering vormen Goed Genoeg en Cardif positieve uitzonderingen.
Daniël de Wild, productmanager overlijdensrisicoverzekeringen van Independer: “Het is jammer dat de meeste polisvoorwaarden van overlijdensrisicoverzekeringen moeilijk te begrijpen zijn. Een overlijdensrisicoverzekering is een eenvoudig product. De voorwaarden zijn dus helemaal niet ingewikkeld. Steeds meer autoverzekeraars herschrijven hun voorwaarden naar B1-niveau. Overlijdenrisicoverzekeraars zouden dat voorbeeld moeten volgen. “
Jerry de Groot, manager marketing van Goed Genoeg (Achmea Innovatie): “Wij willen onze klanten helpen door eenvoudige producten te bieden en duidelijk uitleg te geven over wat wel en niet verzekerd is. Dat kan niet zonder begrijpelijke polisvoorwaarden."
Independer liet BureauTaal deze zomer onderzoek doen naar de leesbaarheid van polisvoorwaarden van overlijdensrisicoverzekeringen. BureauTaal adviseert organisaties die met begrijpelijke teksten hun doelen willen bereiken.