Schade melden reisverzekering

Als je op vakantie gaat, sluit je vaak een reisverzekering af. Je wilt daar natuurlijk liever geen gebruik van maken. Maar in sommige gevallen ben je blij dat je een reisverzekering hebt. Wil je een schade melden op je reisverzekering of heb je direct hulp nodig? Hier lees je hoe het dan werkt.

Deel met een vriend

Diefstal, schade of verlies van bagage

Is er iets gestolen of ben je iets kwijtgeraakt? Doe dan zo snel mogelijk ter plekke aangifte. Je ontvangt dan een aangiftebewijs, dat je moet opsturen naar je reisverzekeraar. 

Raak je je bagage of koffer kwijt op de luchthaven? Meld dit dan bij de luchtvaartmaatschappij. Zij maken dan een verslag op. Neem vervolgens contact op met je reisverzekeraar. Het is belangrijk om hier niet mee te wachten tot na je vakantie.

Onverwachte extra kosten: bel alarmcentrale

Moet je onverwachts extra kosten maken tijdens je reis? Bijvoorbeeld omdat je pech onderweg hebt of eerder naar huis moet? Neem dan altijd contact op met de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Extra kosten worden mogelijk vergoed door je reisverzekering. Soms moet je reisverzekeraar dit wel voor je regelen of moet je toestemming krijgen. Ga je het zelf regelen dan kan het zijn dat je dit achteraf niet (volledig) vergoed krijgt, omdat je verzekeraar dit goedkoper of anders had geregeld. Prettig is dat je reisverzekering vaak ook de betalingen voor je regelt, waardoor jij niet geconfronteerd wordt met onverwachte kosten.

Spoedeisende hulp

Is je reis begonnen en heb je spoedeisende hulp nodig? Bel dan met de alarmcentrale van je zorg- of reisverzekeraar. Bij het afsluiten van je reisverzekering ontvang je een pasje of polisblad met daarop het alarmnummer. Dit alarmnummer is 24 uur per dag vanuit het buitenland te bereiken.

Schade melden

Ben je bagage kwijtgeraakt op vakantie of wil je andere schade melden? Doe dit dan direct bij thuiskomst met behulp van dit online formulier.

Wij zullen ervoor zorgen dat jouw schadeformulier zo snel mogelijk in behandeling wordt genomen door de verzekeraar. Als je je reisverzekering niet bij Independer hebt afgesloten kun je het beste naar je reisverzekeraar zelf gaan. Bekijk hoe je schade meldt per verzekeraar in ons overzicht.

Tips schadeformulier

Moet je een schadeformulier invullen? Denk dan aan deze tips.

  • Stuur belangrijke papieren mee voor het beoordelen van jouw schade. Denk aan de verklaring van de politie of een reisleiding, nota’s van medische behandelingen of bonnen van spullen die je opnieuw moest kopen.
  • Is er iets gestolen of verloren? Dan moet je ter plekke aangifte doen. Je ontvangt een aangiftebewijs. Stuur deze mee met je schadeformulier.

Annuleringsverzekering: ook melden via schadeformulier

Kun je niet op vakantie of moet je eerder naar huis? Dan maak je gebruik van je annuleringsverzekering. Ook dan moet je ook een schadeformulier invullen en opsturen. Vergeet ook hier niet belangrijke papieren mee te sturen. Verzekeraars kunnen voor een melding van een annulering soms een apart schadeformulier hebben. Ben je niet via Independer verzekerd? Kijk dan op de website van je reisverzekeraar voor het juiste schadeformulier.

Nog ergens hulp bij nodig?

Diana, Warner en Ineke; samen 4 jaar Independer

035 - 626 55 44

morgen vanaf 08:00 uur

Stel je vraag ook aan ons via:

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.