De klachtencommissie

Ziekenhuizen en klinieken zijn wettelijk verplicht om aangesloten te zijn bij een klachtencommissie. Dit is zo geregeld in de “Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector” (WKCZ). Sommige ziekenhuizen of klinieken zijn aangesloten bij een regionale klachtencommissie, maar de meeste grote ziekenhuizen hebben een eigen klachtencommissie.

Klachtencommisie is onafhankelijk en vertrouwelijk

Een klachtencommissie is altijd onafhankelijk. Dit betekent dat de klachtencommissie uit minimaal 2 leden bestaat. De voorzitter mag niet bij of voor de betreffende zorginstelling werken. Daarnaast mag de klacht nooit behandeld worden door de persoon waar het over gaat. De klachtencommissie heeft een geheimhoudingsplicht. Alle informatie die besproken wordt en je medische gegevens worden dus vertrouwelijk behandeld. De commissie behandelt de klacht en doet uitspraak. Dit kan wel een aantal maanden duren. Op basis van deze uitspraak kan het ziekenhuis maatregelen nemen, maar is dit niet verplicht. Tegen de uitspraak kan je niet in beroep gaan. 

Wil je hulp bij het indienen van een klacht? Neem dan eens contact op met Zorgbelang Nederland.

Op zoek naar een ziekenhuis of kliniek

Ben je op zoek naar een ziekenhuis of kliniek? Ga dan naar onze ziekenhuisvergelijking:

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.