Kan ik een betalingsregeling afspreken met mijn zorgverzekeraar?

Een zorgverzekering is verplicht en kost je een hoop geld. Je moet maandelijks premie betalen en je hebt een verplicht eigen risico of eigen bijdrage. Soms kan je de premie in een dure maand niet betalen of word je overvallen door een hoge rekening van je eigen risico. Je bent niet de enige, en gelukkig kom je niet zomaar zonder verzekering te zitten. Als je een betaalachterstand hebt kan je bij je zorgverzekeraar altijd een betalingsregeling afspreken.

Regelingen verschillen per zorgverzekeraar

Bij de ene verzekeraar spreken ze graag persoonlijk een betaalregeling met je af, afhankelijk van jouw situatie en betaalmogelijkheden. Andere verzekeraars gebruiken een standaard betaalregeling. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Een regeling kan je bijna altijd telefonisch afspreken.
  • Je kan een voorstel voor een betalingsregeling doen wanneer je inlogt op je digitale klantomgeving.
  • Er staat soms een formulier op de website waarmee je een voorstel voor een betalingsregeling kan doen.
  • Na twee maanden betalingsachterstand zal je zorgverzekeraar jou een betalingsvoorstel doen (dit is je zorgverzekeraar wettelijk verplicht). Je hebt vier weken de tijd om hierop te reageren.​

Een overzicht van alle zorgverzekeraars en de contactgegevens vind je hier.

Betalingsregeling bij betalingsachterstand Hoe vraag ik een betalingsregeling aan? Wat moet ik maandelijk minimaal terugbetalen?
Anderzorg Mijn Anderszorg
Avéro Achmea Inloggen in Mijn Zilveren Kruis Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
Bewuzt Inloggen in Mijn Bewuzt Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn.
CZ Telefonisch of via Mijn CZ
De Amersfoortse Telefonisch
De Friesland Zorgverzekeraar Inloggen op Mijn De Friesland
Ditzo Via de algemene contactmogelijkheden
DSW Zorgverzekeraar Inloggen op MijnDSW
FBTO Inloggen via FBTO Zorggebruik Je betaalt het bedrag van minimaal 25 euro in maximaal 12 termijnen.
HEMA
Interpolis ZorgActief Inloggen in Mijn Zorggebruik of telefonisch Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
inTwente Inloggen op Mijn inTwente
IZA Zorgverzekeraar Inloggen in Mijn Iza Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn.
IZZ Zorgverzekeraar (zie VGZ of CZ)
Just via Mijn CZ (Mijn Just = Mijn CZ)
Menzis Mijn Menzis
Nationale Nederlanden Mijn NN Zorgverzekering
OHRA Mijn OHRA Zorgverzekering
ONVZ Via een formulier op de website of telefonisch Minimaal € 25 per maand
OZF Achmea Inloggen in Mijn OZF of telefonisch
PMA Zorgverzekering
PNOzorg Via een formulier op de website of telefonisch Minimaal € 25 per maand
Pro Life Inloggen in Mijn Pro Life Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
Salland Zorgverzekeringen Via een formulier op de website
Stad Holland Zorgverzekeraar Inloggen op Mijn Stad Holland
StudentenGoedVerzekerd Inloggen in Mijn Zilveren Kruis Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
United Consumers (zie VGZ of Bewuzt)
Univé Inloggen in Mijn Univé Zorg. Unive heeft ook winkels waar je terecht kan met vragen
VGZ Inloggen in Mijn VGZ Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 12 termijnen, minimaal € 25 per termijn.
VvAA zorgverzekering
ZEKUR
ZieZo van Zilveren Kruis Inloggen in Mijn Zilveren Kruis
Zilveren Kruis Inloggen in Mijn Zilveren Kruis Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
Zorg en Zekerheid Telefonisch of in één van de winkels
Zorgdirect Via een formulier op de website
Zorgverzekeraar UMC Inloggen in Mijn UMC Zorgverzekering Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn.

Neem altijd contact op met je verzekeraar

Je kan je verzekeraar ook bellen: dan heb je snel duidelijkheid en kan je alle vragen meteen stellen. Hier vind je de contactinformatie van jouw verzekeraar.  

Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "Hallo, mijn naam is …. , ik kan jullie rekening(en) niet betalen. Kan ik een betalingsregeling met jullie afspreken?"

- Sharon, expert zorgverzekeringen

Welke vragen kan je verwachten?

Ze willen weten wie je bent, dus vragen ze naar je

  • Polisnummer. Dit staat bovenaan iedere brief en op je pasje. Maar dit hoeft je niet altijd te hebben.
  • Geboortedatum, postcode en huisnummer (om je te vinden in het systeem of ter controle)

Ze zullen vragen waarom je je rekening niet kan betalen. 


Ze willen weten welke rekeningen je niet kan betalen, dus vragen ze naar factuurnummer(s). Maar dat kunnen ze zelf ook opzoeken, en ook het totale openstaande bedrag.

Daarnaast willen ze weten wat je wel kan betalen, dus vragen ze naar je inkomen, uitkering of pensioen. Ze willen samen met jou bepalen wat je kan betalen per maand.​

Op naar een toekomst zonder geldzorgen

Maak je je zorgen om de rekeningen die zich maar blijven opstapelen? Dan helpt Independer je weer op weg met:​

  • Informatie over betalingsachterstanden en de extra kosten hiervan
  • Tips voor het maken van betalingsafspraken
  • Ingang naar de juiste hulpverlener​
    lees meer

Gaat je verzekeraar akkoord met een betalingsregeling, dan is het belangrijk om je aan de afspraken te houden

  • Automatische incasso per maand​​Je zorgverzekeraar zal maandelijks het afgesproken bedrag automatisch van je rekening schrijven. Jij moet ervoor zorgen dat er op dat moment voldoende geld op je rekening staat. Als het niet lukt om het afgesproken bedrag af te schrijven dan zal de verzekeraar het misschien nog een keer proberen. Als het automatisch incasseren niet lukt, dan zet je verzekeraar in de meeste gevallen direct je betalingsregeling stop en moet je het gehele openstaande bedrag in één keer betalen.
  • Niet storneren 
    Als je eenmaal een betalingsregeling hebt afgesproken dan is het heel onverstandig om te storneren. Als je dat doet dan zet je verzekeraar in de meeste gevallen direct je betalingsregeling stop en moet je het gehele openstaande bedrag in één keer betalen.
  • Je kan meer of sneller betalen    
    Dat is goed nieuws! Hoe sneller je van je schuld af bent, hoe beter. Spreek wel met je verzekeraar vooraf even af hoe je dit kan doen.
  • Bevestig altijd je afspraak!
    Maak je telefonisch een afspraak met je verzekeraar? Bevestig deze dan altijd! Dit kan jezelf doen, maar kan je ook vragen aan je verzekeraar. De bevestiging volgt dan per post of mail. Dan weet je zeker wat je hebt afgesproken. Handig bij onduidelijkheden.

Storneren: de automatische incasso van je premie terughalen

Storneren doe je wanneer je een automatische incasso bij je bank weer laat terughalen. Heb je dat geld niet of ben je van mening dat de rekening niet klopt? Dan los je dat probleem niet op door te storneren. Vaak zorgt storneren dan juist voor minder overzicht en soms ook extra incassokosten. Het is verstandig om eerst contact op te nemen met je kredietverstrekker voordat je gaat storneren. Zij kunnen de fout in de rekening oplossen (of uitleg geven) en een betalingsregeling met je afspreken als je het bedrag niet ineens kunt betalen.

Gaat je verzekeraar niet akkoord met een betalingsregeling of kan je helemaal niets missen?

Als je geen betalingsregeling kan afspreken heb je je eerder niet aan de afspraken gehouden van een betalingsregeling of komen jij en je verzekeraar er samen niet uit. In beide gevallen is het verstandig om hulp te zoeken. Je kan op zoek naar een vrijwillige of professionele hulpverlener. Lees hier meer.

Al langere tijd een betalingsachterstand?

Is je betalingsachterstand al wat ouder, dan ligt je rekening waarschijnlijk bij een deurwaarder of incassobureau. Je hebt dan al post van dit bedrijf gekregen. Als je een betalingsregeling wilt maken, dan moet je dat doen met deze deurwaarder of incassobureau. Je kan hier het makkelijkste voor bellen. Het telefoonnummer staat in de brief.

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.