Een zorgverzekering is verplicht en kost je een hoop geld. Je moet maandelijks premie betalen en je hebt een verplicht eigen risico of eigen bijdrage. Soms kan je de premie in een dure maand niet betalen of word je overvallen door een hoge rekening van je eigen risico. Je bent niet de enige, en gelukkig kom je niet zomaar zonder verzekering te zitten. Als je een betaalachterstand hebt kan je bij je zorgverzekeraar altijd een betalingsregeling afspreken.
Bij de ene verzekeraar spreken ze graag persoonlijk een betaalregeling met je af, afhankelijk van jouw situatie en betaalmogelijkheden. Andere verzekeraars gebruiken een standaard betaalregeling. Er zijn verschillende mogelijkheden:
Een overzicht van alle zorgverzekeraars en de contactgegevens vind je hier.
Betalingsregeling bij betalingsachterstand | Hoe vraag ik een betalingsregeling aan? | Wat moet ik maandelijk minimaal terugbetalen? |
---|---|---|
Anderzorg | Mijn Anderszorg | |
Avéro Achmea | Inloggen in Mijn Zilveren Kruis | Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen. |
Bewuzt | Inloggen in Mijn Bewuzt | Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn. |
CZ | Telefonisch of via Mijn CZ | |
De Amersfoortse | Telefonisch | |
De Friesland Zorgverzekeraar | Inloggen op Mijn De Friesland | |
Ditzo | Via de algemene contactmogelijkheden | |
DSW Zorgverzekeraar | Inloggen op MijnDSW | |
FBTO | Inloggen via FBTO Zorggebruik | Je betaalt het bedrag van minimaal 25 euro in maximaal 12 termijnen. |
HEMA | ||
Interpolis ZorgActief | Inloggen in Mijn Zorggebruik of telefonisch | Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen. |
inTwente | Inloggen op Mijn inTwente | |
IZA Zorgverzekeraar | Inloggen in Mijn Iza | Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn. |
IZZ Zorgverzekeraar (zie VGZ of CZ) | ||
Just | via Mijn CZ (Mijn Just = Mijn CZ) | |
Menzis | Mijn Menzis | |
Nationale Nederlanden | Mijn NN Zorgverzekering | |
OHRA | Mijn OHRA Zorgverzekering | |
ONVZ | Via een formulier op de website of telefonisch | Minimaal € 25 per maand |
OZF Achmea | Inloggen in Mijn OZF of telefonisch | |
PMA Zorgverzekering | ||
PNOzorg | Via een formulier op de website of telefonisch | Minimaal € 25 per maand |
Pro Life | Inloggen in Mijn Pro Life | Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen. |
Salland Zorgverzekeringen | Via een formulier op de website | |
Stad Holland Zorgverzekeraar | Inloggen op Mijn Stad Holland | |
StudentenGoedVerzekerd | Inloggen in Mijn Zilveren Kruis | Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen. |
United Consumers (zie VGZ of Bewuzt) | ||
Univé | Inloggen in Mijn Univé Zorg. Unive heeft ook winkels waar je terecht kan met vragen | |
VGZ | Inloggen in Mijn VGZ | Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 12 termijnen, minimaal € 25 per termijn. |
VvAA zorgverzekering | ||
ZEKUR | ||
ZieZo van Zilveren Kruis | Inloggen in Mijn Zilveren Kruis | |
Zilveren Kruis | Inloggen in Mijn Zilveren Kruis | Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen. |
Zorg en Zekerheid | Telefonisch of in één van de winkels | |
Zorgdirect | Via een formulier op de website | |
Zorgverzekeraar UMC | Inloggen in Mijn UMC Zorgverzekering | Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn. |
Je kan je verzekeraar ook bellen: dan heb je snel duidelijkheid en kan je alle vragen meteen stellen. Hier vind je de contactinformatie van jouw verzekeraar.
Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "Hallo, mijn naam is …. , ik kan jullie rekening(en) niet betalen. Kan ik een betalingsregeling met jullie afspreken?"
Ze willen weten wie je bent, dus vragen ze naar je
Ze zullen vragen waarom je je rekening niet kan betalen.
Maak je je zorgen om de rekeningen die zich maar blijven opstapelen? Dan helpt Independer je weer op weg met:
Storneren doe je wanneer je een automatische incasso bij je bank weer laat terughalen. Heb je dat geld niet of ben je van mening dat de rekening niet klopt? Dan los je dat probleem niet op door te storneren. Vaak zorgt storneren dan juist voor minder overzicht en soms ook extra incassokosten. Het is verstandig om eerst contact op te nemen met je kredietverstrekker voordat je gaat storneren. Zij kunnen de fout in de rekening oplossen (of uitleg geven) en een betalingsregeling met je afspreken als je het bedrag niet ineens kunt betalen.
Als je geen betalingsregeling kan afspreken heb je je eerder niet aan de afspraken gehouden van een betalingsregeling of komen jij en je verzekeraar er samen niet uit. In beide gevallen is het verstandig om hulp te zoeken. Je kan op zoek naar een vrijwillige of professionele hulpverlener. Lees hier meer.
Is je betalingsachterstand al wat ouder, dan ligt je rekening waarschijnlijk bij een deurwaarder of incassobureau. Je hebt dan al post van dit bedrijf gekregen. Als je een betalingsregeling wilt maken, dan moet je dat doen met deze deurwaarder of incassobureau. Je kan hier het makkelijkste voor bellen. Het telefoonnummer staat in de brief.