In het kort

Een opgeblazen buik ontstaat wanneer je darm opgezet is, door gasvorming of door een infectie. Een opgeblazen buik ontstaat meestal net na het eten. In je maag-darmkanaal is altijd een kleine hoeveelheid gas aanwezig. Dit is normaal. Maar door je voeding of door darmbacteriën kan er voor een kortere periode meer gas aanwezig zijn in je darmstelsel.  

Wat is een opgeblazen buik?

Een opgeblazen of opgezette buik veroorzaakt vaak een onaangenaam gevoel. Er is altijd gas aanwezig in je maag-darmkanaal. Dit gas raak je gedurende dag ‘kwijt’ doordat iedereen zo’n tien tot twintig keer per dag een wind laat. Bij een opgezette buik is er meer gas in je darmkanaal dan gewoonlijk. Deze gasvorming ontstaat door bepaalde darmbacteriën of doordat je tijdens het eten of praten lucht inslikt. Vaak ontstaat een opgeblazen buik na het eten.

Wat zijn de klachten?

Als je een opgeblazen buik hebt, kun je de volgende klachten ervaren:

  • ​Je hebt een zichtbaar opgezwollen of opgezette buik die hard aanvoelt.
  • Je hebt een opgeblazen en zwaar gevoel.
  • Je buik rommelt of je hebt pijn in je buik.
  • Je hebt last van winderigheid en boeren laten.
  • Je bent misselijk of hebt een verminderde eetlust.

Wat veroorzaakt een opgeblazen buik?

Een opgeblazen of gezwollen buik heeft verschillende oorzaken.

  • ​Meer lucht inslikken. Je slikt meer lucht in dan normaal. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je te snel eet of drinkt, te veel eet of te snel praat. Ook regelmatig kauwgom kauwen kan ervoor zorgen dat je meer lucht inslikt.
  • Darmbacteriën. Er zijn ook bacteriën in je darmen die kunnen zorgen voor (extra) gasvorming. Er zijn dan te weinig gezonde bacteriën in je darmen te vinden, wat vaak samengaat met de toename van gisten. Bij mensen met overgewicht of suikerziekte is er vaker een toename van gisten in de darmen terug te vinden.
  • Parasieten. Een van de bekendste oorzaken van een opgeblazen buik is een besmetting met de parasieten Dientamoeba fragilis of Blastocystis hominis. Deze parasieten kunnen jarenlang in je darmen overleven. Heb je te maken met een besmetting? Dan kan je opgeblazen buik aanvoelen en eruitzien alsof je hoogzwanger bent. 
  • Voedselintolerantie. Het kan ook zijn dat je niet goed tegen bepaalde voeding kunt, met een opgeblazen buik als gevolg. Dit is onder meer het geval bij een glutenintolerantie of lactoseintolerantie. Bij beide intoleranties kun je last hebben van winderigheid, diarree en een opgeblazen buik.
  • Constipatie. Bij een verstopping kun je meestal minder dan drie keer per week poepen. Als je minder naar het toilet gaat, ontstaat er een opgeblazen buik. Je voelt druk in je buik en er is sprake van ‘loze drang’: je hebt het gevoel alsof je naar de wc moet, maar er komt niks uit.

Een opgeblazen buik kan een symptoom zijn van een serieuze aandoening. Denk aan het prikkelbare darmsyndroom, verstoring in de spijsvertering (dyspepsie), de ziekte van Crohn of endometriose.

Bovendien zijn er een aantal factoren die een rol spelen bij een opgeblazen buik:

  • ​Leeftijd
  • Spanning en stress (stressbuik)
  • Alcohol
  • Roken
  • Verdovende middelen en medicijnen (met laxerende werking)
  • Bepaalde voeding, waaronder koolsoorten, peulvruchten, zemelen en uien

Hoe kun je een opgeblazen buik verhelpen?

Je kunt een opgeblazen buik verhelpen of de symptomen in ieder geval verminderen.

​Hulpmiddelen en medicijnen

Bij de (online) drogist vind je diverse middelen en medicijnen die een opgeblazen buik kunnen verhelpen of waarmee je de klachten vermindert. Medicijnen bevatten vaak het ingrediënt simethicone. Deze stof zorgt ervoor dat alle kleine luchtbelletjes in je darmen worden samengevoegd. Deze kan vervolgens makkelijker afgevoerd worden door je lichaam. Homeopathische middelen kun je ook gebruiken bij een opgeblazen buik. Deze middelen bevatten vaak plantaardige ingrediënten, zoals pepermunt, venkel, citroenmelisse of robertskruid.

​Diëtist

Een opgeblazen buik behandelen en voorkomen kan met hulp van de diëtist. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld een glutenintolerantie of lactoseintolerantie hebt. De diëtist helpt je bij het aanpassen van je voedingspatroon. Is de oorzaak van je opgeblazen buik onbekend? Dan kan de diëtist je voedingstips geven of de opdracht geven om bepaalde voeding tijdelijk te schrappen. Door een dagboekje bij te houden waarin je noteert wanneer je klachten hebt en hoe erg de klachten zijn, kun je ontdekken waar dit door komt. Bijvoorbeeld doordat je ontdekt dat je vaak een opgeblazen buik hebt na het eten van bepaald voedsel. Of wanneer het opgeblazen gevoel vooral voorkomt tijdens stressvolle periodes.

Hoe kun je een opgeblazen gevoel voorkomen?

Een opgeblazen buik kun je voorkomen door minder lucht in te slikken en te letten op wat je precies eet.

  • Rustig eten. Veel mensen eten snel en kauwen daardoor niet goed. Zo komt er te veel lucht in je buik. Neem de tijd om te eten en zorg ervoor dat je goed kauwt. Rustig eten geeft je bovendien sneller een vol gevoel, waardoor je niet snel te veel zal eten. Ook dit voorkomt een opgeblazen buik.
  • Niet tegelijk praten en eten. Praten tijdens het eten is natuurlijk gezellig, maar niet altijd handig. Elke keer als je je mond opendoet, slik je lucht in die uiteindelijk in je buik terechtkomt. Heb je vaak last van een opgeblazen buik? Dan kan het helpen om niet tegelijk te eten en te praten.
  • Geen kauwgom gebruiken. Als je vaak op kauwgom kauwt, slik je extra lucht in. Probeer dus minder kauwgom te kauwen.
  • Pas je voedingspatroon aan. Door te letten op wat je eet kun je een opgeblazen buik voorkomen. Zorg het liefst voor een vezelrijk dieet. Je dikke darm heeft namelijk vezels nodig om goed te functioneren. Deze vind je in groente, fruit en volkoren producten. Let er wel op dat je minder zetmeelhoudende groente eet, zoals bonen, linzen, prei en ui. Er zijn ook voedingsmiddelen die extra gasvorming veroorzaken. Denk aan knoflook, scherpe kruiden, pittig eten, pruimen, noten, nieuwe aardappelen, spruitjes en paprika.
  • Eet minder vet en suiker. Vet eten of eten met veel suikers kunnen diarree, een opgeblazen gevoel of buikpijn veroorzaken. Probeer deze producten dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Het kan ook helpen om op zoek te gaan naar gezonde tussendoortjes. Bijvoorbeeld groente of fruit en noten.
  • Drink voldoende water. Voldoende water drinken is belangrijk. Zo blijft je lichaam gehydrateert en kan er genoeg spijsverteringszuur aangemaakt worden. Dit zuur zorgt weer voor een goede spijsvertering, waardoor je een opgeblazen buik voorkomt. Drink met name water en thee. Mijd koolzuurhoudende dranken of vruchtensappen met snelle suikers.
  • Minder je cafeïne-inname. Cafeïne zorgt ervoor dat voedsel je maag te snel verlaat. Dit veroorzaakt een opgeblazen gevoel. Ook kan cafeïne spasmen in de darmen veroorzaken, wat je klachten verergert. Probeer je cafeïne-inname dus te minderen door drankjes met cafeïne (zoals koffie, cola of energiedrankjes) te vermijden.
  • Zorg voor voldoende beweging. Bewegen is belangrijk voor je gezondheid. Door elke dag minstens een halfuur te bewegen, kun je een opgeblazen buik verhelpen of voorkomen. Dit komt doordat beweging een goede werking van je darmen en het verteringsproces stimuleert. Daarnaast vermindert beweging stress en spanning.

Wanneer contact opnemen met huisarts?

Meestal is een opgeblazen buik vrij onschuldig. Je kunt het verhelpen door je voedingspatroon aan te passen, meer te bewegen en rustiger te eten. Heb je een opgeblazen buik in combinatie met andere klachten? Dan is het slim om de huisarts te bellen.

Je hebt een opgeblazen buik en:

  • ​koorts
  • hevige buikpijn 
  • slaapproblemen
  • je moet overgeven of hebt diarree
  • maagzuur (dat erger wordt)
  • plotseling afvallen 
  • bloed bij de ontlasting 
  • bloedarmoede

Ook als je lang last hebt van een opgeblazen buik of je om bepaalde redenen ernstig zorgen maakt, is het verstandig om de huisarts te bellen. 

Bronnen en expertise

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:​

  • Thuisarts.nl
  • Maag Lever en Darmstichting

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Bas Knopperts. Hij is specialist op het gebied van zorgverzekeringen en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij Radio 1 en het AD

Disclaimer

Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor de medische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.

Awards

De zorgverzekering vergelijker van Independer heeft al verschillende prijzen en awards gewonnen, waaronder de WUA Award en de Shopping Award.