Gedragscode ‘Objectief Vergelijken’

De gedragscode Objectief Vergelijken is opgesteld voor het vergelijken van zorgverzekeringen. Deze bevat 10 belangrijke punten over transparantie en objectiviteit. Deze punten staan hieronder beschreven. Independer voldoet aan al deze 10 punten. Alle details van de code, het keurmerk en de stichting lees je op www.objectiefvergelijken.nl.

Bas Knopperts Expert zorgverzekeringen
laatste update: 19 november 2021

1. De best passende zorgverzekering wordt duidelijk en als eerste getoond, ook zonder vergoeding

De zorgverzekering die als best passend uit de vergelijking komt moet duidelijk en als eerste worden getoond aan de bezoeker. Oók als de betreffende verzekeraar geen samenwerking heeft met de vergelijkingssite en dus ook geen vergoeding betaalt. Het kan dus voorkomen de dat de consument de best passende zorgverzekering niet kan afsluiten via de vergelijkingssite.

2. Zorgverzekeraars die een (hogere) vergoeding betalen mogen om die reden niet hoger in het vergelijkingsresultaat komen te staan

De rangorde waarin zorgverzekeringen worden getoond in het vergelijkingsresultaat wordt altijd op dezelfde manier berekend. Als een verzekeraar een samenwerkingscontract heeft met de vergelijker mag dit nooit een reden zijn om zijn producten hoger in de rangorde te plaatsen. Ook de hoogte van een vergoeding mag nooit invloed hebben op de rangorde in het vergelijkingsresultaat.

3. De premie die wordt getoond moet overeenkomen met het bedrag dat daadwerkelijk van de rekening wordt afgeschreven

De premie die in het vergelijkingsresultaat wordt getoond moet gelijk zijn aan het bedrag dat van de rekening wordt afgeschreven. De getoonde premie moet dus onder andere inclusief belastingen en terugkerende administratie of incassokosten zijn. Eenmalige kosten worden altijd duidelijk bij de premie vermeld.

4. Duidelijkheid over de zeggenschap

Elke vergelijkingssite die het keurmerk draagt moet duidelijk zichtbaar aangeven wie de zeggenschap heeft bij de site. Als klant moet je die informatie makkelijk kunnen vinden, bijvoorbeeld onder het kopje ‘over ons’. Daarin moeten mensen ook kunnen lezen wie toezicht houdt op de werkwijze van de site. Bijvoorbeeld een Raad van Commissarissen, een Raad van Toezicht of een Consumentenraad, ook externe toezichthouders als AFM, ACM, DNB of NZa moeten benoemd worden.

5. Duidelijkheid over het verdienmodel

Er zijn verschillende manieren waarop een vergelijkingssite inkomsten kan genereren. Hij kan bijvoorbeeld een vergoeding ontvangen als een klant vanuit de vergelijkingssite doorklikt naar de site van een verzekeraar. Het kan ook zijn dat hij alleen een vergoeding ontvangt als er via de vergelijkingssite daadwerkelijk een zorgverzekering wordt afgesloten. De vergelijkingssite moet duidelijk aangeven met welke activiteiten hij zijn geld verdient.

6. Hoe de vergelijking tot stand komt

Vergelijkingssites mogen zelf de methode van vergelijken bepalen. Maar de consument moet een beschrijving van de betreffende vergelijkingsmethodiek makkelijk terug kunnen vinden. De methodiek die de vergelijkingssite hanteert moet voor alle zorgverzekeringen en bij elke vergelijking op dezelfde manier worden gebruikt.

7. Volledigheid

Van vergelijkingssites die het keurmerk voeren wordt verwacht dat zij een zo compleet mogelijk aanbod van beschikbare zorgverzekeringen tonen, zodat de consument een zo goed mogelijk beeld krijgt. Vergelijkingssites moeten alle aanbieders benoemen die zij meenemen in de vergelijking. Ook moeten zij aanbieders benoemen die zij niet meenemen in de vergelijking. Dit kunnen speciale doelgroepverzekeringen zijn, of zorgverzekeringen van aanbieders die hun polis-informatie niet bekend willen maken aan de vergelijkingssite.

8. Advies op maat

Een echt persoonlijke vergelijking en een persoonlijk advies, zijn gebaseerd op de persoonlijke situatie van de bezoeker. Een vergelijkingsresultaat of advies mag pas worden getoond wanneer persoonlijke informatie van de consument is ingewonnen. Een vergelijkingsresultaat mag dus niet gebaseerd worden op fictieve gegevens van de bezoeker die hij daarna moet aanpassen aan zijn persoonlijke situatie.

9. De consument moet zélf kiezen

De bezoeker heeft het recht zelf zijn keuzes te maken. De vergelijkingssite mag hem niet ‘sturen’. Dat betekent dat de vergelijkingssite keuzevakjes die van invloed zijn op het advies of op de aangeboden zorgverzekering niet standaard al mag aanvinken. De klant moet zelf zijn wensen invullen. Over de weergave van het zoekresultaat mag de vergelijkingssite wél vooraf logische keuzes maken. Zo mag een vergelijkingssite er bijvoorbeeld voor kiezen om het vergelijkingsresultaat van een zorgverzekering standaard met maandpremies te tonen.

10. Rangschikking

Het zoekresultaat moet - naast de prijs - ook altijd één of meerdere kwaliteitsaspecten bevatten waarop de gebruiker kan rangschikken. Gebruikers moeten de rangschikking op verschillende manieren kunnen maken, waaronder in elk geval op basis van prijs en op basis van een kwaliteitsaspect.

Bronnen en expertise

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:​

  • ​Objectief Vergelijken

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Bas Knopperts. Hij is specialist op het gebied van zorgverzekeringen en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij Radio 1 en het AD

Disclaimer

Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor de medische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.

Awards

De zorgverzekering vergelijker van Independer heeft al verschillende prijzen en awards gewonnen, waaronder de WUA Award en de Shopping Award.   

   

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.