Stappen bij niet betalen zorgpremie

Als je je zorgpremie niet op tijd betaalt, zien de stappen er bij de meeste verzekeraars als volgt uit:

  • Je krijg een 1e herinnering met 14 of 30 dagen betaaltermijn. Soms rekent je zorgverzekeraar hier € 1,50 extra voor als je nu een rekening per post krijgt.
  • Je krijg een 2e herinnering met 14 dagen betaaltermijn. Hier rekent je zorgverzekeraar extra administratiekosten voor en vertragingsrente.
  • Je rekening wordt uit handen gegeven aan een deurwaarder of incassobureau.
  • De deurwaarder of het incassobureau stuurt je een herinnering (dit heet een nakomingsbrief) zonder incassokosten met 14 dagen betaaltermijn. 
  • De deurwaarder of het incassobureau stuurt je een tweede herinnering (een sommatie) met incassokosten van minimaal € 40 en vertragingsrente.
  • Jouw zaak wordt voorgelegd aan de rechtbank. De kosten hiervan komen voor jouw rekening (als je je zaak verliest).​​
Zorgverzekeraar Nieuwe incassopoging? Extra kosten?
Anderzorg ja, 2 pogingen Geen extra kosten bij de eerste en tweede herinnering. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Besured nee Eerste herinnering zonder kosten Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Bewuzt nee Eerst servicebrief zonder extra kosten, vervolgens 15 euro bij eerste herinnering, 40 euro bij tweede/derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
CZ nee Eerste en tweede herinnering zonder extra kosten. Hierna volgen een eerste en tweede sommatie met extra kosten. Na overdracht aan deurwaarder volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
De Amersfoortse nee Eerste en tweede herinnering zonder extra kosten. Na overdracht aan deurwaarder volgt eerste brief van de deurwaarder (nakomingsbrief) zonder kosten, daarna volgen incassokosten van minimaal € 40.
De Friesland Zorgverzekeraar nee Geen extra kosten bij eerste herinnering, 10 euro bij tweede en 25 euro bij derde herinnering, daarna incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Ditzo nee Eerste en tweede herinnering zonder extra kosten. Na overdracht aan deurwaarder volgt eerste brief van de deurwaarder (nakomingsbrief) zonder kosten, daarna volgen incassokosten van minimaal € 40.
DSW Zorgverzekeraar nee Geen info voor extra kosten bij eerste aanmaning. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
FBTO nee Geen extra kosten bij eerste herinnering, 10 euro bij tweede en 25 euro bij derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
HEMA nee Eerste herinnering zonder extra kosten. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Interpolis ja, na ongeveer 7 dagen een nieuwe poging Na de nieuwe poging ontvang je een herinnering. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Intwente nee Geen info voor extra kosten bij eerste aanmaning. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
IZA Zorgverzekeraar Eerst servicebrief zonder extra kosten, vervolgens 15 euro bij eerste herinnering, 40 euro bij tweede/derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
IZZ Kosten kunnen oplopen tot 40 euro bij drie herinneringen Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Jaaah. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Just nee Eerste en tweede herinnering zonder extra kosten. Hierna volgen een eerste en tweede sommatie met extra kosten. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Menzis nee Geen extra kosten eerste herinnering en aanmaning. Hierna wordt betalingsregeling aangeboden en daarna een deurwaarder ingeschakeld (geen info over kosten) Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Nationale-Nederlanden nee Eerste herinnering zonder extra kosten. Na overdracht aan deurwaarder volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
OHRA nee Eerste herinnering zonder extra kosten. Tweede herinnering met vertragingsrente. Na overdracht aan incassobureau volgen minimaal € 40 incassokosten, btw en wettelijke rente. Na 2 sommaties wordt een deurwaarder ingeschakeld met extra kosten.
ONVZ nee Geen info voor extra kosten bij eerste aanmaning. Hierna wordt incassobureau ingeschakeld. Na overdracht aan deurwaarder volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
PMA nee Geen extra kosten eerste herinnering en aanmaning. Hierna wordt betalingsregeling aangeboden en daarna een deurwaarder ingeschakeld (geen info over kosten) Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
PNOzorg nee Geen info voor extra kosten bij eerste aanmaning. Hierna wordt incassobureau ingeschakeld. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Pro Life nee Geen extra kosten bij eerste herinnering, 10 euro bij tweede en 25 euro bij derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Promovendum nee Extra kosten vanaf de dag na uiterste betaaldatum oorspronkelijke rekening. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Salland Zorgverzekeringen nee Eerste herinnering zonder kosten. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Stad Holland Zorgverzekeraar nee Geen info voor extra kosten bij eerste aanmaning. Hierna wordt incassobureau ingeschakeld. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Studenten Goed Verzekerd nee Geen extra kosten bij eerste herinnering, 10 euro bij tweede en 25 euro bij derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
UnitedConsumers Kosten kunnen oplopen tot 40 euro bij drie herinneringen Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Univé nee Eerst servicebrief zonder extra kosten, vervolgens 15 euro bij eerste herinnering, 15 euro bij tweede en 40 euro bij derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
VGZ Kosten kunnen oplopen tot 40 euro bij drie herinneringen Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
VvAA zorgverzekering ja, na aanbieden betalingsregeling Eerste herinnering zonder extra kosten Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
ZEKUR nee Bij de eerste aanmaning betaal je 15 euro extra, bij de tweede 25 euro. Hierna wordt incassobureau ingeschakeld. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
ZieZo van Zilveren Kruis nee Geen extra kosten bij eerste herinnering, 10 euro bij tweede en 25 euro bij derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Zilveren Kruis nee Geen extra kosten bij eerste herinnering, 10 euro bij tweede en 25 euro bij derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Zorg en Zekerheid nee Eerste herinnering zonder kosten. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Zorgdirect Eerste herinnering zonder kosten. Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente
Zorgverzekeraar UMC nee Eerst servicebrief zonder extra kosten, vervolgens 15 euro bij eerste herinnering, 40 euro bij tweede/derde herinnering Na overdracht aan incassobureau volgen incassokosten, btw en wettelijke rente

Registratie als wanbetaler

Verzekeraars houden bij of je wel je zorgpremie betaalt. Als je meer dan zes maanden je premie niet betaalt, meldt de zorgverzekeraar je aan bij het CAK. Zij nemen dan de premie-inning over van de verzekeraar. Je blijft wel verzekerd bij je zorgverzekeraar maar je betaalt aan het CAK. In de meeste gevallen beëindigt je zorgverzekeraar je aanvullende verzekering. In dat geval kun je zolang je aangemeld bent bij het CAK, je aanvullende verzekering niet gebruiken.

Hogere premie voor wanbetalers

De premie die je aan het CAK betaalt is een stuk hoger dan de premie die je aan je zorgverzekeraar betaalt. Je betaalt namelijk een ‘bestuursrechtelijke premie’. Sinds 1 januari 2020 is de hoogte van die premie € 141,50 per persoon, per maand.

Hoe betaal je de premie?

Hoe je de premie aan het CAK betaalt, hangt af van je situatie:

  1. ​Je werkgever of uitkeringsinstantie houdt de premie in op je inkomen en betaalt deze aan het CAK. In dat geval hoef je niets te doen.

  2. Als je inkomen niet regelmatig komt of niet hoog genoeg is, kun je ook betalen door middel van een acceptgiro. Je krijgt de acceptgiro dan iedere maand van het Centraal Justitieel incassobureau (CJIB), maar je moet hem zelf invullen en opsturen.

  3. Krijg je zorgtoeslag? Dan wordt deze premie automatisch ingehouden om een gedeelte van de premie te betalen. De rest van de premie betaal je zelf.

Betalingsregeling afspreken met je zorgverzekeraar

Je betaalt dus iedere maand € 141,50 aan het CAK. Met deze premie betaal je helaas niets af aan de zorgverzekeraar. Naast dit bedrag moet je namelijk ook nog de achterstand van je zorgpremie betalen. Deze premie betaal je ook aan het CAK. Pas als je je hele achterstand betaald hebt, kun je weer terug naar de normale premie die je betaalde. Je zorgverzekeraar meldt je dan af bij het CAK.

Je kunt met je zorgverzekeraar een betalingsregeling afspreken. In het overzicht hieronder zie je per verzekeraar wat er mogelijk is en vind je nog meer informatie over het afbetalen van schulden bij je zorgverzekeraar.

Bij de ene verzekeraar spreken ze graag persoonlijk een betaalregeling met je af, afhankelijk van jouw situatie en betaalmogelijkheden. Andere verzekeraars gebruiken een standaard betaalregeling. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Een regeling kan je bijna altijd telefonisch afspreken.
  • Je kan een voorstel voor een betalingsregeling doen wanneer je inlogt op je digitale klantomgeving.
  • Er staat soms een formulier op de website waarmee je een voorstel voor een betalingsregeling kan doen.
  • Na twee maanden betalingsachterstand zal je zorgverzekeraar jou een betalingsvoorstel doen (dit is je zorgverzekeraar wettelijk verplicht). Je hebt vier weken de tijd om hierop te reageren.​

Een overzicht van alle zorgverzekeraars en de contactgegevens vind je hier.

Zorgverzekeraar Hoe betalingsregeling aanvragen? Regels terugbetaling
Anderzorg Mijn Anderzorg
Avéro Achmea Inloggen in Mijn Zilveren Kruis Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
Bewuzt Inloggen in Mijn Bewuzt Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn.
CZ Telefonisch of via Mijn CZ
De Amersfoortse Telefonisch
De Friesland Zorgverzekeraar Inloggen op Mijn De Friesland
Ditzo Via de algemene contactmogelijkheden
DSW Zorgverzekeraar Inloggen op MijnDSW
FBTO Inloggen via FBTO Zorggebruik Je betaalt het bedrag van minimaal 25 euro in maximaal 12 termijnen.
HEMA
Interpolis ZorgActief Inloggen in Mijn Zorggebruik of telefonisch Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
inTwente Inloggen op Mijn inTwente
IZA Zorgverzekeraar Inloggen in Mijn Iza Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn.
IZZ Zorgverzekeraar (zie VGZ of CZ)
Just via Mijn CZ (Mijn Just = Mijn CZ)
Menzis Mijn Menzis
Nationale Nederlanden Mijn NN Zorgverzekering
OHRA Mijn OHRA Zorgverzekering
ONVZ Via een formulier op de website of telefonisch Minimaal € 25 per maand
OZF Achmea Inloggen in Mijn OZF of telefonisch
PMA Zorgverzekering
PNOzorg Via een formulier op de website of telefonisch Minimaal € 25 per maand
Pro Life Inloggen in Mijn Pro Life Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
Salland Zorgverzekeringen Via een formulier op de website
Stad Holland Zorgverzekeraar Inloggen op Mijn Stad Holland
StudentenGoedVerzekerd Inloggen in Mijn Zilveren Kruis Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
United Consumers (zie VGZ of Bewuzt)
Univé Inloggen in Mijn Univé Zorg. Unive heeft ook winkels waar je terecht kan met vragen
VGZ Inloggen in Mijn VGZ Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 12 termijnen, minimaal € 25 per termijn.
VvAA zorgverzekering
ZEKUR
ZieZo van Zilveren Kruis Inloggen in Mijn Zilveren Kruis
Zilveren Kruis Inloggen in Mijn Zilveren Kruis Je betaalt het bedrag in maximaal 12 termijnen.
Zorg en Zekerheid Telefonisch of in één van de winkels
Zorgdirect Via een formulier op de website
Zorgverzekeraar UMC Inloggen in Mijn UMC Zorgverzekering Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 8 termijnen, minimaal € 25 per termijn.

Houd je aan de afspraken

Je zorgverzekeraar zal maandelijks het afgesproken bedrag automatisch van je rekening schrijven. Zorg ervoor dat er op dat moment voldoende geld op je rekening staat. Als het niet lukt om het afgesproken bedrag af te schrijven dan zal de verzekeraar het misschien nog een keer proberen. Als het automatisch incasseren niet lukt, dan zet je verzekeraar in de meeste gevallen direct je betalingsregeling stop en moet je het gehele openstaande bedrag in één keer betalen.

Niet storneren 

Als je eenmaal een betalingsregeling hebt afgesproken dan is het heel onverstandig om te storneren. Als je dat doet dan zet je verzekeraar in de meeste gevallen direct je betalingsregeling stop en moet je het gehele openstaande bedrag in één keer betalen.

Kun je meer of sneller betalen? 

Dat is goed nieuws! Hoe sneller je van je schuld af bent, hoe beter. Spreek wel met je verzekeraar vooraf even af hoe je dit kan doen.

Bevestig je afspraak

Maak je telefonisch een afspraak met je verzekeraar? Laat dit dan bevestigen en op papier zetten. Dit kun je zelf doen, maar kun je ook vragen aan je verzekeraar. De bevestiging volgt dan per post of mail. Dan weet je zeker wat je hebt afgesproken. Handig bij onduidelijkheden.

Gaat je verzekeraar niet akkoord met een betalingsregeling of kan je helemaal niets missen?

Als je geen betalingsregeling kan afspreken heb je je eerder niet aan de afspraken gehouden van een betalingsregeling of komen jij en je verzekeraar er samen niet uit. In beide gevallen is het verstandig om hulp te zoeken. Je kan op zoek naar een vrijwillige of professionele hulpverlener. Lees hier meer.

Al langere tijd een betalingsachterstand?

Is je betalingsachterstand al wat ouder, dan ligt je rekening waarschijnlijk bij een deurwaarder of incassobureau. Je hebt dan al post van dit bedrijf gekregen. Als je een betalingsregeling wilt maken, dan moet je dat doen met deze deurwaarder of incassobureau. Je kan hier het makkelijkste voor bellen. Het telefoonnummer staat in de brief.

Wanneer wordt je afgemeld als wanbetaler?

Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) stopt met het inhouden van de bestuursrechtelijke premie wanneer:

  • Je schuld is terugbetaald aan de zorgverzekeraar of
  • Je een betalingsregeling hebt afgesproken met de zorgverzekeraar of
  • Je een regeling hebt getroffen voor schuldhulpverlening.

Het CAK laat per brief aan je werkgever of uitkeringsinstantie weten dat de bestuursrechtelijke premie stopt.​

Wees niet bang voor juridische teksten

De meeste verzekeraars geven inzicht op hun website over het betaaltraject, maar de regels staan altijd in de polisvoorwaarden beschreven. De betaaltrajecten zijn dan wel juridisch beschreven en bieden over het algemeen meer ruimte in de praktijk.

Wat is een eigen risico?

Het eigen risico is een verplicht bedrag wat je moet betalen als je kosten maakt voor zorg uit je basisverzekering. De overheid stelt jaarlijks de hoogte van het bedrag vast. 

Wat is een eigen bijdrage?

Het verschil tussen het eigen risico en de eigen bijdrage is dat je het eigen risico alleen betaalt voor zorg die uit de basisverzekering komt. De eigen bijdrage is het deel van de rekening dat je altijd zelf betaalt. Daarnaast kun je voor de eigen bijdrage een aanvullende verzekering afsluiten en voor het eigen risico niet. 

Hoe hoog is mijn betalingsachterstand?

Het kan lastig zijn om goed inzicht te krijgen in de hoogte van je betalingsachterstand. Want misschien heb je niet alle rekeningen meer. En sommige rekeningen ontvang je per e-mail, en andere weer via de post. Neem daarom contact op met je zorgverzekeraar. Dat kan telefonisch, maar meestal ook via Whatsapp, chat of e-mail. Het is handig om de volgende gegevens bij de hand te hebben:

  • ​Verzekerings- of polisnummer
  • Geboortedatum, postcode en huisnummer

Ben ik nog verzekerd als ik mijn rekeningen niet betaal?

Ja, je blijft verzekerd voor je basisverzekering. Dit geldt niet voor je aanvullende (tandarts)verzekering. Deze stopt over het algemeen wanneer je 2 maanden lang je premie niet betaalt. De exacte periode verschilt per verzekeraar. Ben je binnen die periode weer in staat de premie te betalen? Dan is er ook met je aanvullende verzekering niets aan de hand. Lukt het niet om binnen die periode te betalen, dan ligt het aan je verzekeraar wat er gebeurt en wat je mogelijkheden zijn.

Ben ik nog verzekerd bij ONVZ, PNOZorg of VvAA als ik mijn rekeningen niet betaal?

Bij deze zorgverzekeraars zijn de regels iets anders. Als het lukt om binnen vier maanden  de premie, eigen risico en/of eigen bijdrage weer te betalen dan is er niets aan de hand. Lukt dat niet? Dan stopt na vier maanden zowel je basisverzekering als aanvullende verzekering.

Premie langer dan 4 maanden niet betaald

Na vier maanden betalingsachterstand stopt ONVZ, PNOZorg en VvAA met zowel je basisverzekering als je aanvullende pakket. Je bent dan dus onverzekerd. Je verzekeraar meldt je ook niet aan bij het CAK. Je moet zelf een nieuwe verzekering afsluiten.

Spreek een betalingsregeling af

Je schuld bij ONVZ, PNOZorg of VvAA blijft openstaan tot je deze betaalt. Als je dit niet in één keer kan dan is het mogelijk om een betalingsregeling af te spreken. Als je op tijd een betaalregeling afspreekt dan wordt je schuld niet doorgezet naar een deurwaarder. Als je niets afspreekt dan wordt je schuld wel doorgezet naar een deurwaarder. De kosten van de deurwaarder komen dan bovenop je schuld.

Voorwaarden voor herverzekering na wanbetaling

Als je aan een aantal voorwaarden voldoet, dan kan je bij deze verzekeraar terugkomen. Deze voorwaarden zijn:

  • Je moet al je rekeningen betaald hebben.
  • Als je al je rekeningen binnen 30 dagen (na de genoemde 4 maanden) betaald hebt, dan kan je zonder eventuele medische selectie weer verzekerd worden met dezelfde aanvullende pakketten.
  • Als je al je rekeningen betaald hebt, maar niet binnen 30 dagen (na de genoemde 4 maanden), dan kan je wel weer terug naar deze verzekeraar. Een medische selectie is soms (weer) nodig voor jouw aanvullende verzekering.

Als je niet aan deze voorwaarden voldoet, dan moet je op zoek naar een andere verzekeraar.


Kan ik met een betalingsachterstand overstappen naar een andere zorgverzekeraar?

Wanneer je aan het einde van het jaar een betalingsachterstand bij je zorgverzekeraar hebt dan kun je je huidige verzekering niet opzeggen. Dit houdt in dat je niet kunt overstappen naar een andere zorgverzekeraar voor het nieuwe jaar. Bestaat je achterstand alleen uit het eigen risico? Dan kan je wel overstappen.