Zorgverzekeraars zijn ook mensen en soms gaat er wel eens iets fout. Heb je een klacht over jezorgverzekering of zorgverzekeraar? Volg dan deze 3 stappen en los je klacht op.
De eerste stap is altijd een klacht indienen bij je zorgverzekeraar. Ook als de klacht over de zorgverzekeraar zelf gaat. Mail je klacht naar de verzekeraar en vraag ze nogmaals naar je probleem te kijken. De zorgverzekeraar moet binnen vier weken reageren op je klacht. Zet in je mail de volgende gegevens:
Heb je niet binnen 4 weken reactie of ben je niet tevreden over de manier waarop de zorgverzekeraar met je klacht is omgegaan? Dan kun je je klacht voorleggen aan de Ombudsman Zorgverzekeringen. De ombudsman kan dan bemiddelen tussen jou en je zorgverzekering. Deze bemiddeling is gratis. Wil je gebruik maken van de ombudsman? Schrijf dan een brief met je klacht.
Als de ombudsman je niet kan helpen met je klacht kun je je klacht ook nog voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ). Hiermee wordt je klacht een geschil. De commissie doet dan onderzoek naar de klacht. Haar uitspraak is altijd bindend. Dat betekent dat beide partijen zich aan de uitspraak moeten houden. Als je iets bij de commissie voorlegt moet je duidelijk kunnen uitleggen wat de klacht is en welke stappen je al hebt genomen. Helaas is het inschakelen van de geschillencommissie niet gratis. Je betaalt hiervoor € 52,50. Krijg je gelijk? Dan krijg je het geld terug.
Zoek je hulp bij je klacht of heb je een vraag over de gezondheidszorg? Neem contact op met Zorgbelang Nederland. Zij kunnen je hierbij helpen.
Heb je een klacht over Independer? Laat het ons dan weten. Je klacht wordt binnen twee werkdagen in behandeling genomen. Je krijgt per mail een ontvangstbevestiging. Wij streven ernaar de klacht binnen twee weken af te handelen. Lukt dit niet? Dan houden we je wekelijks op de hoogte van de stand van zaken. Je kunt je klacht op een aantal manieren bij ons neerleggen:
Je vindt je antwoord op de klantenservice pagina. We staan voor je klaar.
KlantenserviceStel je vraag ook aan ons via:
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Bas Knopperts. Hij is specialist op het gebied van zorgverzekeringen en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij Radio 1 en het AD.
Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor de medische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.
De zorgverzekering vergelijker van Independer heeft al verschillende prijzen en awards gewonnen, waaronder de WUA Award en de Shopping Award.