Wanneer kan ik overstappen naar een nieuw mobiel abonnement?

Zit je in de laatste 4 maanden van je contract? Dan kun je alvast overstappen naar een nieuw mobiel abonnement. Je nieuwe abonnement gaat wel pas in als je oude abonnement stopt. Als je het contract direct wil stopzetten, dan betaal je een boete. 

Is je contract al afgelopen of ga je bijna je laatste contractmaand in? Houd rekening met 1 maand opzegtermijn. Als je contract bijvoorbeeld afloopt op 1 augustus is het verstandig om uiterlijk op 31 juli door te geven dat je je abonnement stopzet.

Zo werkt overstappen stap voor stap

  1. Vergelijk abonnementen: kijk goed naar de prijs, bundels en voorwaarden.
  2. Kies een nieuw abonnement: sim only of met een toestel.
  3. Vraag nummerbehoud aan: dit regel je tijdens het overstappen.
  4. Je nieuwe provider zegt het oude contract op
  5. Je krijgt een nieuwe simkaart thuisgestuurd: deze wordt automatisch geactiveerd.

Vergelijk mobiele abonnementen

Nummerbehoud bij overstappen mobiel abonnement

Je telefoonnummer behouden? Nummerbehoud geef je aan bij je nieuwe provider tijdens de aanvraag van je nieuwe mobiele abonnement. De overstapdatum wordt automatisch afgestemd op het einde van je oude contract. Je blijft dus altijd bereikbaar.

Toestel of sim only?

Overstappen kan zowel met als zonder nieuwe telefoon:

Type abonnement Voor wie Voordeel
Sim only Als je je huidige toestel blijft gebruiken Goedkoper en flexibel
Abonnement met toestel Als je een nieuwe smartphone wil Een totaal pakket, maar vaak iets duurder

Bij sim only heb je meer controle en ben je flexibeler met contracten die vaak maandelijks opzegbaar zijn. Een abonnement met toestel sluit je voor 1 of 2 jaar af.

Kosten en opzegboetes bij overstappen

Overstappen van mobiel abonnement kost niets als je contract (bijna) is afgelopen. Wil je eerder overstappen naar een andere mobiele provider? Dan betaal je een afkoopsom (ook wel opzegboete of opzegvergoeding genoemd) voor de overgebleven maanden. Dit is een boete die je betaalt omdat je voortijdig het contract opzegt. 

quote symbool
Check altijd goed de einddatum van je huidige abonnement in het contract van je provider om een opzegboete te voorkomen.”
expert
Expert Telecom

Tips bij overstappen

  • Check je verbruik: kies een bundel die past bij jouw gebruik.
  • Let op de looptijd: wil je flexibiliteit? Kies dan voor maandelijks opzegbaar.
  • Bekijk het netwerk: KPN, Odido en Vodafone hebben verschillende dekkingen
  • Let op aanbiedingen: overstappen van provider is hét moment om te profiteren van acties.

Veelgestelde vragen

In de meeste gevallen en bij de meeste providers is de opzegtermijn 1 maand.

Wat de beste mobiele provider is, hangt af van je persoonlijke wensen. Wil je een goedkoop abonnement? Dan is een budgetprovider het beste voor jou. Wil je het snelste internet met een uitgebreide dekking? Dan is een grote provider misschien de beste optie.

Dat kan, maar houd rekening met de looptijd van je abonnement. Providers werken ook met opzegtermijnen, vaak is dit 1 maand. Zeg je eerder op, dan betaal je een boete.

Ja, je kunt bij elke provider je huidige nummer meenemen naar je nieuwe abonnement.

Bronnen en expertise

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

Informatie gecontroleerd door expert

expert
Telecom informatie gecontroleerd door Sandya Ghogli. Sandya is een van de experts van Independer die ook de informatie op de website van Independer controleert. Met haar kennis, ervaring en expertise over de telecommarkt beoordeeld ze informatiepagina's en vult ze deze waar nodig.
De informatie op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 juni 2025.

Disclaimer

Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor eventuele juridische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.

Awards