Kan ik mijn mobiele abonnement verlengen?

Vaak kan je al 120 dagen (4 maanden) vóór de einddatum van je huidige contract een nieuw abonnement afsluiten. Dit heet de verlengperiode. Zo hoef je niet te wachten tot de allerlaatste dag van je contract. 

Weet je niet precies wanneer jouw abonnement afloopt? Gebruik onze handige verlengchecker. Vul je provider, geboortedatum en telefoonnummer in en zie wanneer jij mag verlengen.

Check of je al kunt verlengen of overstappen

Verlengperiode per provider

De meeste providers hebben een verlengtermijn van 4 maanden, maar dit kan verschillen. Check hieronder de actuele verlengperiodes per provider. 

Huidige provider Overstappen naar andere provider
Ben Binnen 120 dagen voor einde contract
Budget Mobiel Binnen 120 dagen voor einde contract
hollandsnieuwe Binnen 120 dagen voor einde contract
KPN Binnen 120 dagen voor einde contract
Lebara Binnen 120 dagen voor einde contract
Simyo Binnen 120 dagen voor einde contract
Odido Binnen 120 dagen voor einde contract
Vodafone Binnen 120 dagen voor einde contract
Youfone Binnen 120 dagen voor einde contract
50+ mobiel Binnen 120 dagen voor einde contract
quote symbool
Als je contract al is afgelopen, is het automatisch omgezet naar een maandelijks opzegbaar abonnement. Hiermee kun je op elk moment verlengen of overstappen. Je hebt dan alleen nog te maken met een opzegtermijn van 30 dagen.”
expert
Expert Telecom

Mobiel abonnement verlengen met nieuw toestel of sim only

Als je je telefoonabonnement verlengt sta je voor de keuze: sim only of een abonnement met een nieuw toestel?

  • Abonnement verlengen met een nieuw toestel 

Ben je toe aan een nieuw toestel? Dan kun je bij je verlenging een abonnement met een toestel kiezen. Je betaalt dan een vast bedrag per maand voor je bel- en databundel én de afbetaling van je nieuwe telefoon. 

  • Abonnement verlengen met sim only 

Is je huidige telefoon nog prima, of heb je al een nieuw toestel los gekocht? Dan is een sim only de beste keuze. Je betaalt dan alleen nog voor je bundel. Dit is de goedkoopste optie, omdat je niet de telefoon hoeft af te betalen.

Let op: als je een abonnement met een toestel neemt, loop je het risico op een BKR-registratie. Dit kan je belemmeren bij toekomstige leningen, dus denk hier van tevoren goed over na. 

Hoe kan ik mijn mobiele abonnement verlengen?

  1. Kies je huidige provider
  2. Selecteer of je een abonnement mét of zonder telefoon wilt
  3. Vergelijk de verschillende bundels op basis van je gebruik
  4. Sluit direct je nieuwe contract af
  5. Je ontvangt een bevestiging met daarin de datum waarop je nieuwe contract ingaat. Kies je voor een abonnement met een toestel, dan krijg je het nieuwe toestel per post thuisgestuurd.

Verder behoud je je telefoonnummer en betaal je geen aansluitkosten, omdat je bij dezelfde provider blijft.

Mobiele abonnementen vergelijken

quote symbool
Helaas wordt loyaliteit niet altijd beloond. Vaak zijn de aanbiedingen voor nieuwe klanten bij een andere provider beter dan het verlengaanbod van je huidige provider. Daarom is het slim om eerst mobiele abonnementen te vergelijken. Zo voorkom je dat je de komende periode te veel betaalt.”
expert
Expert Telecom

Veelgestelde vragen over je mobiele abonnement verlengen

Je telefoonabonnement is te verlengen vanaf 4 maanden voor het einde van je huidige contract. De exacte termijn verschilt per provider. Zoek daarom eerst de einddatum van je contract op in je contract of in de app van je provider. Of gebruik onze verlengchecker om te zien wanneer je jouw abonnement kunt verlengen. 

Als je je abonnement niet verlengt dan verandert deze na de einddatum automatisch in een maandelijks opzegbaar abonnement. Je behoudt je nummer en betaalt de actuele maandprijs.

Ja als je je mobiele abonnement verlengt, behoud je altijd je telefoonnummer. Je hoeft hier zelf niets voor te regelen en er zijn geen extra kosten aan verbonden.

Nee, vaak kan je pas verlengen vanaf de start van de verlengperiode. Wil je toch eerder verlengen, dan zitten daar vaak extra kosten aan verbonden.

Ja, dit kan met sim only. Als je huidige telefoon nog goed werkt, kun je bij verlenging kiezen voor een sim only abonnement. Je betaalt dan alleen voor de bundel (data, bellen en sms’en), waardoor je maandlasten lager zijn dan met een toestel.

Nee. Stel je kiest 4 maanden van tevoren een nieuw abonnement, dan gaat deze pas in wanneer je oude contract afloopt. Je betaalt dus nooit twee keer.

Als je niets doet, verandert je contract na de einddatum automatisch omgezet in een maandelijks opzegbaar abonnement. Vaak valt hiermee een eventuele eenmalige korting weg, waardoor je maandbedrag hoger kan uitvallen. 

Bronnen en expertise

Informatie gecontroleerd door expert

expert
Telecom informatie gecontroleerd door Sandya Ghogli. Sandya is een van de experts van Independer die ook de informatie op de website van Independer controleert. Met haar kennis, ervaring en expertise over de telecommarkt beoordeeld ze informatiepagina's en vult ze deze waar nodig.
De informatie op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 september 2025.

Disclaimer

Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor eventuele juridische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.

Awards