Verzekering voor waterschade: inboedel- of opstal?

Een inboedelverzekering vergoedt alle losse spullen in je woning, zoals je laptop of kleding. Een opstalverzekering vergoedt de vaste onderdelen aan je woning, zoals de keuken of muren.

Lees hier meer over waterschade en je opstalverzekering

Twijfel je of jouw situatie gedekt is op de inboedel- of de opstalverzekering? Controleer je polisvoorwaarden of neem contact op met je verzekeraar.

Wanneer wordt waterschade vergoed?

Waterschade is een standaarddekking in je inboedelverzekering. Dit betekent dat je met een eenvoudige inboedelverzekering al waterschade vergoed krijgt. Maar waterschade wordt niet altijd vergoed. De verzekeraar kijkt eerst naar de oorzaak van de schade. 

In de tabel hieronder vind je wanneer waterschade via je inboedelverzekering wel en niet gedekt wordt.

Waterschade: wel vergoed Waterschade: niet vergoed
Schade door bevroren of gesprongen leidingen. Schade door achterstallig onderhoud. Je had de schade namelijk kunnen voorkomen door dit op tijd te (laten) herstellen.
Schade door onvoorziene omstandigheden (zoals rioolwater dat omhoog komt door je wc). Schade bij overstroming door een dijkbreuk. Je kunt wel compensatie krijgen van de overheid. Hiervoor doe je beroep op de Wet Tegemoetkoming Schade (WTS).
Hevige neerslag (zoals regen, hagel of sneeuw). Schade door nalatigheid (bijvoorbeeld als je je raam open laat staan tijdens een flinke regenbui).
Lekkage aan je dak of dakgoot.
Gevolgschade na het blussen van brand.

Waterschade door overstroming en de Wet Tegemoetkoming Schade

Schade aan je inboedel door overstroming, bijvoorbeeld door rivieren of extreme regenval, wordt meestal niet vergoed via een gewone inboedel- of opstalverzekering.

In gevallen van officiële natuurrampen kun je gebruikmaken van de Wet Tegemoetkoming Schade (WTS). Deze regeling van de overheid biedt een financiële vergoeding. Dit is meestal geen volledige vergoeding van al je schade.

De overheid beslist op basis van een aantal regels wat er onder de categorie ‘ramp’ valt. Zij voert daarnaast een scan uit om de omvang en oorzaak van de ramp vast te stellen.

Doordat extreme weersomstandigheden steeds vaker voorkomen, is het verstandig om je polis te controleren en op de hoogte te blijven van overheidsmaatregelen bij overstromingen.

Waterschade aan je vloer

Heb je waterschade aan je vloer? Dan is het soms onduidelijk bij welke verzekering je moet zijn. Of je vloer onder de inboedel of opstal valt, hangt af van hoe de vloer is gelegd. Hieronder vind je onder welke verzekering de waterschade valt in verschillende situaties.

Vloer ligt los Vloer zit vast*
Waterschade laminaat en parket inboedel opstal
Waterschade zachte vloerbedekking (zoals tapijt, vinyl en linoleum) inboedel inboedel
Waterschade tegelvloer - opstal

*Bijvoorbeeld met lijm of schroeven.

quote symbool
Meld je schade bij je verzekeraar? Doe dit dan zo snel mogelijk. Wacht je lang, dan wordt het lastiger om de oorzaak te vinden. ”
expert
Expert woonverzekeringen

Waterschade aan je iPhone of Android-telefoon

Meestal is je telefoon gedekt onder de normale dekking van je inboedelverzekering. Net zoals bijvoorbeeld waterschade na brand of een leeggelopen vissenkom. Maar bij sommige verzekeraars valt je iPhone of Android-telefoon onder de allriskdekking, of heb je hier een aparte dekking voor nodig. Check daarom altijd goed de voorwaarden van je verzekering.

Goed om te weten: de voorwaarden voor vergoeding van waterschade zijn aangescherpt. Dit komt omdat er bij verzekeraars steeds meer schademeldingen van telefoons binnenkomen. 

Waterschade door buren

De oorzaak van waterschade hoeft niet in je eigen huis te liggen. Heb je het vermoeden dat de oorzaak bij je buren ligt? Dan is het goed om te vragen of ze zelf ook waterschade hebben. En of ze al stappen hebben gezet om het probleem op te lossen.

Vervolgens neem je contact op met je eigen inboedelverzekeraar. Je bent er namelijk zelf voor verzekerd. Zijn je buren verantwoordelijk, dan zullen de verzekeraars van jou en je buren dit gezamenlijk oplossen en afrekenen.

Stappenplan bij waterschade

Probeer de schade zoveel mogelijk te beperken. Draai bijvoorbeeld tijdelijk de hoofdkraan dicht, plaats een emmer en laat beschadigde spullen drogen.

Belangrijk is dat je de schade niet herstelt. De inspecteur moet namelijk kunnen zien hoe de schade ontstaan is.

Leg meteen de waterschade vast op beeld. Deze foto's kun je gebruiken als je de schade meldt bij je verzekeraar.

Meld de waterschade bij je inboedelverzekeraar of tussenpersoon (zoals Independer). Meestal moet je hiervoor een schadeformulier invullen en opsturen.

Lees hier meer over schade melden bij je inboedelverzekering.

Een inspecteur komt langs om de schade te inspecteren. De inspecteur checkt de oorzaak van de schade en stelt vast of je een vergoeding krijgt.

De verzekeraar keert het schadebedrag uit. Hoelang dit duurt, verschilt per verzekeraar en situatie.

Klant bij Independer

Ben je klant bij Independer? Neem dan contact op met één van onze experts. Ze sturen je direct een schadeformulier toe waarop je de schade kan melden. Hierna zorgen ze ervoor dat de verzekeraar zo snel mogelijk de schade in behandeling neemt.

Waterschade voorkomen

Waterschade wil je natuurlijk liever voorkomen dan genezen. Dat is niet bij elke schade mogelijk. Soms ligt de oorzaak van de schade buiten je macht, zoals bij overmatige regenval.

Met onderstaande tips beperk je de schade zoveel mogelijk:

  • Controleer regelmatig je dakgoot. Zorg ervoor dat deze niet verstopt raakt.
  • Laat je dakramen niet openstaan als je van huis gaat.
  • Gebruik een lekbak onder de wasmachine.
  • Draai de buitenkraan dicht in de winter.
  • Laat je ketel regelmatig controleren.
  • Check regelmatig de kitnaden in je keuken, douche en toilet.

Veelgestelde vragen over waterschade

Over het algemeen krijg je waterschade vergoed als het buiten je schuld om ontstaat. Vind hier meer over de vergoeding.

De inboedelverzekering dekt bij een lekkage de schade aan je losse spullen in huis.

Meld waterschade zo snel mogelijk. Wacht je langer, dan kan het lastiger worden om de oorzaak te bewijzen. Officieel heb je 3 jaar de tijd om schade te melden.

Ja, een lekkage wordt meestal vergoed vanuit je woonverzekering. Wel is dit afhankelijk van de oorzaak. De waterschade aan losse spullen wordt gedekt via je inboedelverzekering. Alles wat vastzit aan je woning, gaat via je opstalverzekering.

Schade bij een daklekkage wordt vergoed via de inboedel- en opstalverzekering. Schade aan je dak zelf en je muren, plafonds en gelijmde vloeren valt onder de opstalverzekering. Schade aan losse spullen, zoals meubels of losse vloeren, valt onder inboedelverzekering.

Nee, waterschade door een open raam, bij bijvoorbeeld hevige regenval, wordt niet vergoed. Verzekeraars zien een open raam bij regenval als nalatigheid.

Als grondwater zorgt voor bijvoorbeeld een ondergelopen kelder, vergoeden de meeste inboedelverzekeraars dit niet. Ligt de oorzaak van schade door grondwater bij een afvoerleiding of een gootsteen? Sommige verzekeraars vergoeden deze schade dan wel. Ook hier geldt: controleer de polisvoorwaarden om zeker te weten wat er wel of juist niet vergoed wordt.

Bronnen en expertise

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

Informatie gecontroleerd door expert

expert
De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Michel Ypma. Hij is specialist op het gebied van woonverzekeringen en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij NU.nl en bij het AD.
De informatie op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 02 oktober 2025.

Disclaimer

Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor eventuele juridische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.

Awards