Stichting Certificering Motorvoertuigen

De Stichting Certificering Motorvoertuigen, ook wel bekend als de SCM, is een Nederlandse instantie die zich bezighoudt met beveiligingssystemen voor motorvoertuigen. Voldoet de beveiliging van de auto aan alle eisen van het SCM? Dan krijg je een certificaat om dit aan te tonen. Dit wordt ook online genoteerd. Verzekeraars kunnen controleren of jouw auto op de juiste manier verzekerd is, en of de beveiliging een SCM-certificaat heeft.

Beveiligingseisen verzekeraars

Heb je jouw auto minimaal beperkt casco verzekerd? Dan is je auto ook gedekt tegen diefstal. Maar om de kans op diefstal te verkleinen, stelt de verzekeraar eisen aan de beveiliging van je auto. Een gloednieuwe auto is meer waard dan een oudere. En sommige uitvoeringen van auto's zijn nou eenmaal duurder dan anderen. De vuistregel is: hoe duurder en nieuwer de auto, hoe hoger de beveiligingsklasse moet zijn. Dit moet je kunnen aantonen met een SCM-certificaat. Kun je dit niet, dan heb je mogelijk geen dekking voor diefstal.

Controleer of jouw auto een SCM-certificaat heeft

Goed om te weten: als je een auto importeert, moet de alarmklasse gekeurd worden door de SCM, ongeacht de leeftijd en de beveiliging van de auto. SCM is namelijk een Nederlands bedrijf. De auto moet dan ook in Nederland gekeurd zijn om een SCM-certificaat te krijgen. Laat de beveiliging van een auto die je importeert dus altijd keuren.

SCM-certificaat 3 jaar geldig

Een SCM-certificaat voor personenauto's is tot 3 jaar na afgifte geldig. Daarna moet het elk jaar opnieuw gecontroleerd worden, door een hiervoor bevoegd bedrijf. Deze bedrijven heten "Inbouwbedrijven CCV Voertuigbeveiliging" en zijn bevoegd voor het inbouwen, repareren, en controleren van SCM-systemen. Na goedkeuring krijg je geen nieuw SCM-certificaat, maar een verklaring dat je beveiliging nog steeds goed werkt en is goedgekeurd. Deze verklaring geldt als het ware als een verlenging van het SCM-certificaat en is 12 maanden geldig.

Vind een Inbouwbedrijf bij jou in de buurt

Welke beveiligingsklassen zijn er?

Je kunt een auto op meerdere manieren beveiligen. De SCM kent 5 verschillende klassen:

SCM-klasse 1

Startonderbreker

Een startonderbreker zorgt ervoor dat de auto niet kan starten zonder de juiste sleutel. Als iemand dit probeert, blokkeert de startmotor en de brandstofvoorziening. Beveiligingsklasse 1 is sinds 1998 standaard ingebouwd bij alle in Nederland geproduceerde auto's.

SCM-klasse 2

Alarmsysteem

Klasse 2 is een aanvulling op klasse 1, en voegt daarbij een alarm en knipperlichten toe. Deze gaan af als iemand zonder sleutel de deuren, motorkap of kofferbak opent, of een ruit inslaat.

SCM-klasse 3

Hellingshoekdetectie

Een stuk uitgebreidere vorm van Klasse 2, die ook beweging van de auto opmerkt. Het alarm gaat ook af als de auto wordt opgetild (bijvoorbeeld om hem op een takelwagen te laden), of deze plots begint te bewegen zonder dat de juiste sleutel is gebruikt.

Verzekeraars vragen vaak vanaf Klasse 3 een SCM-certificaat.

SCM-klasse 4

Voertuigvolgsysteem

Klasse 4 is een systeem dat de locatie van het voertuig in realtime kan volgen. De meldkamer kan, na melding van diefstal, 24/7 kijken waar jouw auto is. Zo is deze snel teruggevonden.

Goed om te weten: Klasse 4 is niet gebonden aan andere beveiligingsklassen en is dus geen uitbreiding op Klasse 3, maar een aparte klasse. Deze kan wel samen met andere klassen worden geïnstalleerd, maar dit hoeft niet.

SCM-Klasse 5

Voertuigvolgsysteem gekoppeld aan alarm

De meest uitgebreide klasse. Deze combineert Klasse 3 (alarm met hellingshoekdetectie) en Klasse 4 (Voertuigvolgsysteem). Als het alarm afgaat, krijgt de meldkamer automatisch een melding en zal deze de auto volgen. Je hoeft dus niet zelf een melding van diefstal of inbraak te maken. Het beveiligingssysteem zendt automatisch een GPS-signaal uit en de alarmcentrale kan direct de politie inschakelen.

Daarnaast is er nog een extra SCM-systeem dat je kunt laten installeren. Het SCM Terugvindsysteem (SCM-TV) is een hulpmiddel om de auto terug te vinden. Het is dus geen beveiliging en is niet gekoppeld aan een alarm of een alarmklasse. Een verzekeraar accepteert dit dan ook niet als beveiligingsklasse.

Beveiliging per SCM-klasse

In onderstaande tabel zie je per klasse wat deze precies inhoudt:

Beveiliging Klasse 1 Klasse 2 Klasse 3 Klasse 4 Klasse 5
Startonderbreker
Auto werkt alleen met sleutel
Sirene op noodstroom X X
Knipperlichten X X
Inbraakdetectie (portieren, motorkap en achterklep) X X
Glasbreukdetectie X X
Hellingshoekdetectie X X X
Voertuigvolgsysteem X X X
Registratie als de auto rijdt X X X
Automatische koppeling meldkamer X X X X

Alarmsysteem Tesla: niet SCM

Het alarmsysteem van een Tesla is niet SCM-gecertificeerd. Tesla's worden namelijk geleverd met een eigen volgsysteem. Hoewel dit een goed systeem is, kan het niet gekoppeld worden aan een Nederlandse meldkamer, wat één van de eisen van de SCM is. Dit maakt een Tesla verzekeren soms lastig, want verzekeraars eisen bij een auto van deze prijsklasse vaak een hogere SCM-klasse (meestal 4 of 5).

Een Tesla verzekeren kan, maar vaak heb je weinig opties:

  • Een WA-dekking afsluiten. Je hebt dan geen dekking voor diefstal, dus de (SCM-)beveiligingsklasse maakt niet uit. Maar je bent dan alleen verzekerd voor schade aan anderen, en jouw eigen Tesla is niet verzekerd. Voor een Tesla is deze dekking eigenlijk altijd te laag.
  • Een speciale Tesla-verzekering afsluiten. Dit kan via Tesla zelf, maar er zijn ook een paar verzekeraars die dit aanbieden. Dit kan wel duurder zijn dan een 'normale' autoverzekering.
  • Een SCM-gecertificeerd alarmsysteem laten inbouwen. Dit kan bij een Inbouwbedrijf. De kosten verschillen per klasse die je laat inbouwen, en bij welk bedrijf je dit laat doen. Houd rekening met zeker € 500, maar dit kan flink oplopen tot € 1.000 of meer.

Let op: als je een SCM-beveiligingssysteem in een Tesla laat inbouwen, verlies je vaak de garantie. Eventuele reparaties door fouten in het systeem moet je dan uit eigen zak betalen. Bedenk goed of dit opweegt tegen de voordelen van een SCM-systeem.

Bronnen en expertise

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • ANWB
  • SCM autobeveiliging

Informatie gecontroleerd door expert

expert
De informatie op deze pagina is gecontroleerd door expert autoverzekeringen Menno Dijcks. Hij is specialist op het gebied van autoverzekeringen en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld op AD, BN DeStem en AutoWeek.
De informatie op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 11 juni 2025.

Disclaimer

Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor eventuele juridische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.

Awards