Klacht over zorgverzekering? In 3 stappen naar een oplossing

Zorgverzekeraars zijn ook mensen en soms gaat er wel eens iets fout. Heb je een klacht over jezorgverzekering of zorgverzekeraar? Volg dan deze 3 stappen en los je klacht op.

Stap 1 – meld de klacht bij je zorgverzekeraar

De eerste stap is altijd een klacht indienen bij je zorgverzekeraar. Ook als de klacht over de zorgverzekeraar zelf gaat. Mail je klacht naar de verzekeraar en vraag ze nogmaals naar je probleem te kijken. De zorgverzekeraar moet binnen vier weken reageren op je klacht. Zet in je mail de volgende gegevens:

  • Je naam, adres en telefoonnummer
  • Je polis- of relatieummer
  • Je klacht
  • De door jou gewenste oplossing
  • Je handtekening​

Stap 2 – De ombudsman

Heb je niet binnen 4 weken reactie of ben je niet tevreden over de manier waarop de zorgverzekeraar met je klacht is omgegaan? Dan kun je je klacht voorleggen aan de Ombudsman Zorgverzekeringen. De ombudsman kan dan bemiddelen tussen jou en je zorgverzekering. Deze bemiddeling is gratis. Wil je gebruik maken van de ombudsman? Schrijf dan een brief met je klacht.

Stap 3 – Geschillencommissie zorgverzekeringen

Als de ombudsman je niet kan helpen met je klacht kun je je klacht ook nog voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ). Hiermee wordt je klacht een geschil. De commissie doet dan onderzoek naar de klacht. Haar uitspraak is altijd bindend. Dat betekent dat beide partijen zich aan de uitspraak moeten houden. Als je iets bij de commissie voorlegt moet je duidelijk kunnen uitleggen wat de klacht is en welke stappen je al hebt genomen. Helaas is het inschakelen van de geschillencommissie niet gratis. Je betaalt hiervoor € 37,-. Krijg je gelijk? Dan krijg je het geld terug.

Extra tip

Zoek je hulp bij je klacht of heb je een vraag over de gezondheidszorg? Neem contact op met Zorgbelang Nederland. Zij kunnen je hierbij helpen.

Klacht Independer

Heb je een klacht over Independer? Laat het ons dan weten. Je klacht wordt binnen twee werkdagen in behandeling genomen. Je krijgt per mail een ontvangstbevestiging. Wij streven ernaar de klacht binnen twee weken af te handelen. Lukt dit niet? Dan houden we je wekelijks op de hoogte van de stand van zaken. Je kunt je klacht op een aantal manieren bij ons neerleggen:

  • Vul het klachtenformulier op onze website in
  • Stuur een mail naar klacht@independer.nl
  • Stuur je klacht per post: 
    Independer (tav afdeling zorgverzekering) Antwoordnummer 1706 
    1200 VB HILVERSUM​

Nog ergens hulp bij nodig?

Sedley, Justin en Ditta; samen 5 jaar Independer

035 626 55 44

morgen vanaf 09:30 uur

Stel je vraag ook aan ons via:

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.