Klacht autoverzekering: dit kun je doen

Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over je autoverzekering. Bijvoorbeeld omdat je een bepaalde schade niet vergoed krijgt of een opzegging niet goed verloopt. Je kunt dan een klacht indienen. Welke stappen kun je daarvoor nemen?

Deel met een vriend

Bespreek klacht eerst met je autoverzekeraar

De eerste stap is om de klacht te bespreken met je autoverzekeraar. Kom je er niet uit bij je verzekeraar? Dan kun je terecht bij andere instanties, maar zij zullen je ook vragen om de klacht eerst bij je verzekeraar in te dienen. Daarna helpen zij je pas verder. Bekijk de website van je verzekeraar om te lezen hoe de klachtenprocedure werkt. Daar staat ook of je de klacht telefonisch, per mail of per post kunt indienen. Wil je tips over het schrijven van een klachtenbrief? Die vind je op de site van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD).

Wat is het KiFiD en wat doen zij?

Heb je van je verzekeraar te horen gekregen dat je klacht niet kan worden opgelost? Dan kan je terecht bij het KiFiD (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Het KiFiD treedt op als een soort financiële ombudsman. Zij helpt consumenten bij conflicten met verzekeraars, tussenpersonen, banken en andere financiële dienstverleners. Als je klacht door het KiFiD wordt behandeld, zijn er aantal stappen die je kan doorlopen.

Stap 1. De Financiële Ombudsman

De Financiële Ombudsman is een bemiddelaar. Je kunt gratis gebruikmaken van zijn diensten. Als de ombudsman je klacht terecht vindt, zal hij bij de verzekeraar opkomen voor jouw belangen. Hij zal de verzekeraar een voorstel of een aanbeveling doen. Het is vervolgens aan de verzekeraar om dit voorstel te accepteren of naast zich neer te leggen.

Stap 2. De Geschillencommissie

Ben je het niet eens met het uiteindelijke oordeel van de ombudsman? Of legt de verzekeraar het voorstel naast zich neer? Dan kun je naar de Geschillencommmissie stappen. Dat moet dan wel binnen drie maanden gebeuren. In tegenstelling tot de ombudsman, zijn hier wel kosten aan verbonden. Als de ombudsman jouw klacht terecht vond, betaal je €50,-. Vond hij je klacht onterecht, betaal je €100,-. De uitspraak van de Geschillencommissie is meestal bindend, wat betekent dat je verzekeraar dit moet uitvoeren. Een voorwaarde is wel dat de klacht moet gaan over een bedrag van meer dan €150,-

Stap 3. Commissie van Beroep

Mocht je ook de beslissing van de Geschillencommissie niet accepteren, kun je terecht bij de laatste instantie van het KiFiD. Dit is de Commissie van Beroep. De klacht moet je indienen binnen zes weken na de Geschillencommissie. Je betaalt hier ook veel meer voor, namelijk €500,-. De klacht moet gaan over een bedrag van meer dan €25.000,-. De Commissie van Beroep doet een definitieve en bindende uitspraak.

Meer informatie KiFiD

Wil je meer informatie over het KiFiD? Kijk dan op hun website. Of bekijk ons overzicht van alle relevante organisaties rondom autoverzekeringen.

Nog ergens hulp bij nodig?

035 626 55 44

vandaag vanaf 11:00 uur

Stel je vraag ook aan ons via:

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.