Wat zijn flexibele flitspalen?

quote symbool
Sinds november 2022 zet het OM flexibele flitsers in tegen snelrijden. Deze strategisch geplaatste palen wisselen regelmatig van locatie, waardoor het voor bestuurders lastig is om te voorspellen waar ze zich bevinden. Dit maakt flexflitsers een stuk effectiever dan vaste flitspalen: per locatie leggen ze gemiddeld twee keer zoveel snelheidsovertreders vast.”
expert
Expert autoverzekeringen

Vooral in Randstad meer overtredingen vastgelegd door flexflitsers

Flexibele flitspalen blijken in 2024 een effectief middel om snelheidsovertredingen aan te pakken: er zijn dit jaar al 11,7% meer bestuurders beboet dan vorig jaar.

Code om te embedden
<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:550px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/6733116a92197"></iframe><span style="font-family: open sans; font-size: 14px;">Bron: <a href="https://www.independer.nl/autoverzekering/intro.aspx">Independer</a>

Vooral in Zuid-Holland is er een sterke toename. Er zijn hier in de eerste acht maanden van 2024 al ruim twee keer zoveel boetes uitgeschreven als in heel 2023 (+115,3%). Ook in Utrecht (+110,2%) en in Noord-Holland (+100,2%) worden dit jaar veel meer wegpiraten op de bon geslingerd.

Code om te embedden
<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:550px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/673314cc0717a"></iframe><span style="font-family: open sans; font-size: 14px;">Bron: <a href="https://www.independer.nl/autoverzekering/intro.aspx">Independer</a>

Vooral deze flexibele flitspalen draaien overuren

Langs Nederlandse wegen worden er momenteel 110 verschillende flexflitsers ingezet die telkens van locatie wisselen. De mobiele flitspaal op de A16 in Rotterdam blijkt dit jaar het meest effectief. Van januari tot en met augustus heeft deze flitser ruim 100.000 snelheidsovertredingen geregistreerd. Ook in de Gelderse gemeente Voorst worden veel mensen geflitst.

Code om te embedden
<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:550px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/67331708d73df"></iframe><span style="font-family: open sans; font-size: 14px;">Bron: <a href="https://www.independer.nl/autoverzekering/intro.aspx">Independer</a>

Gevolgen van hardrijden voor je autoverzekering

quote symbool
Als je 30 kilometer of meer te hard rijdt, dan wordt dat gezien als een zware verkeersovertreding. Je bouwt dan een strafrechtelijk verleden op dat je bij de verzekeraar moet melden. Ook kan een verzekeraar je bij de aanvraag van een nieuwe polis weigeren of een hogere premie in rekening brengen. Als je een strafrechterlijk verleden hebt achtergehouden en de verzekeraar komt erachter. Dan kan die de verzekering zelfs stopzetten.”
expert
Expert autoverzekeringen

Wegpiraten vind je vooral in deze gemeenten

Weggebruikers die vorig jaar in Nederland zijn geflitst, reden gemiddeld 8,2 kilometer per uur te hard. In sommige gemeenten ligt deze snelheid flink hoger. Zo gaat het in het Utrechtse Houten zelfs om een gemiddelde snelheidsovertreding van 31 kilometer per uur. Ook in het Limburgse Beesel rijden de beboete bestuurders veel harder dan gemiddeld (+29,9 km per uur te snel).

Code om te embedden
<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:550px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/673230487d310"></iframe><span style="font-family: open sans; font-size: 14px;">Bron: <a href="https://www.independer.nl/autoverzekering/intro.aspx">Independer</a>

Over dit onderzoek

Voor de gemiddelde snelheid zijn enkel de overtredingen meegenomen waar een exacte snelheid geregistreerd stond. De andere zaken werden gecategoriseerd naar gemiddelde snelheid, bijvoorbeeld 31 tot 35 km/h en 35 tot 40 km/h. Hierdoor is er voor deze groep geen exacte snelheid te bepalen. Dit gaat om een groep van zo’n 40.000 overtredingen ( 0,58% van alle snelheidsovertredingen). De uiteindelijke snelheid die overtreders te hard rijden zal dus iets hoger uitvallen wanneer deze wel meegenomen hadden kunnen worden.

Bronnen en expertise

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • CJIB

Informatie gecontroleerd door expert

expert
De informatie op deze pagina is gecontroleerd door expert autoverzekeringen Menno Dijcks. Hij is specialist op het gebied van autoverzekeringen en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld op AD, BN DeStem en AutoWeek.
De informatie op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 november 2024.

Disclaimer

Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor eventuele juridische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.