Onderzoek: Dit jaar al ruim 527 duizend boetes door flexibele flitspalen
In de eerste acht maanden van het jaar hebben mobiele flitspalen al 527.502 te hard rijdende bestuurders op de bon geslingerd. Het aantal snelheidsboetes ligt hiermee al hoger dan in heel 2023. Maar op welke Nederlandse wegen worden hardrijders eigenlijk het vaakst betrapt door deze flexibele flitsers? Independer brengt het in kaart op basis van data van het CJIB.

Wat zijn flexibele flitspalen?

Vooral in Randstad meer overtredingen vastgelegd door flexflitsers
Flexibele flitspalen blijken in 2024 een effectief middel om snelheidsovertredingen aan te pakken: er zijn dit jaar al 11,7% meer bestuurders beboet dan vorig jaar.
Vooral in Zuid-Holland is er een sterke toename. Er zijn hier in de eerste acht maanden van 2024 al ruim twee keer zoveel boetes uitgeschreven als in heel 2023 (+115,3%). Ook in Utrecht (+110,2%) en in Noord-Holland (+100,2%) worden dit jaar veel meer wegpiraten op de bon geslingerd.
Vooral deze flexibele flitspalen draaien overuren
Langs Nederlandse wegen worden er momenteel 110 verschillende flexflitsers ingezet die telkens van locatie wisselen. De mobiele flitspaal op de A16 in Rotterdam blijkt dit jaar het meest effectief. Van januari tot en met augustus heeft deze flitser ruim 100.000 snelheidsovertredingen geregistreerd. Ook in de Gelderse gemeente Voorst worden veel mensen geflitst.
Gevolgen van hardrijden voor je autoverzekering

Wegpiraten vind je vooral in deze gemeenten
Weggebruikers die vorig jaar in Nederland zijn geflitst, reden gemiddeld 8,2 kilometer per uur te hard. In sommige gemeenten ligt deze snelheid flink hoger. Zo gaat het in het Utrechtse Houten zelfs om een gemiddelde snelheidsovertreding van 31 kilometer per uur. Ook in het Limburgse Beesel rijden de beboete bestuurders veel harder dan gemiddeld (+29,9 km per uur te snel).
Over dit onderzoek
Voor de gemiddelde snelheid zijn enkel de overtredingen meegenomen waar een exacte snelheid geregistreerd stond. De andere zaken werden gecategoriseerd naar gemiddelde snelheid, bijvoorbeeld 31 tot 35 km/h en 35 tot 40 km/h. Hierdoor is er voor deze groep geen exacte snelheid te bepalen. Dit gaat om een groep van zo’n 40.000 overtredingen ( 0,58% van alle snelheidsovertredingen). De uiteindelijke snelheid die overtreders te hard rijden zal dus iets hoger uitvallen wanneer deze wel meegenomen hadden kunnen worden.
Lees meer over
Bronnen en expertise
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- CJIB
Informatie gecontroleerd door expert

Disclaimer
Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor eventuele juridische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.