Schade aan je huis? Zo los je het op

Heb je schade aan je huis? Dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten hoe je dit oplost. Wist je bijvoorbeeld dat het belangrijk is dat je niks weggooit wat kapot of beschadigd is? Zonder bewijs kan een expert namelijk de hoogte van de schade niet bepalen. Houd er ook rekening mee dat je bij schade de factuur zelf moet voorschieten en later geld terug krijgt van de verzekeraar.

Stap 1: meld de schade zo snel mogelijk

De schade moet je zo snel mogelijk melden bij je verzekeraar of bij Independer (als je via Independer verzekerd bent). Schade melden doe je door een schadeformulier in te vullen. Deze stuur je samen met alle relevante stukken naar de verzekeraar. Denk hierbij aan:

  • een kopie van je aangifte (bij inbraak)
  • reparatienota’s
  • aanschafnota’s
  • eventuele foto’s
  • schriftelijke toelichting. 

Als de schade door inbraak is ontstaan, is het belangrijk dat je eerst de politie belt. Twijfel je of de schade onder de inboedel- of opstalverzekering valt? Bekijk de verschillende soorten woonverzekeringen.


Stap 2: Schakel een expert in

Soms schakelt de verzekeraar een expert in. Dit hangt vaak af van de hoogte van de schade. Bij schades boven de € 750,- wordt er bijna altijd een expert ingeschakeld door de verzekeraar. Een expert beoordeelt de hoogte van de schade en kijkt naar hoe de schade is ontstaan. Of deze schade vervolgens vergoed wordt, beoordeelt de verzekeraar. Kleinere schades worden vaak afgehandeld op basis van reparatie- en aanschafnota’s. De verzekeraar heeft altijd het recht om alsnog een expert in te schakelen.

Stap 3: noodreparatie nodig?

Om verdere schade te beperken of te voorkomen is het misschien nodig om een noodreparatie uit te laten voeren. Bijvoorbeeld bij een kapot raam of een kapotte deur. Je wilt natuurlijk niet dat er iemand via het raam of de deur naar binnen kan of dat de schade nog erger wordt. Check wel eerst bij je verzekeraar (of bij Independer) of een noodreparatie noodzakelijk is. 

De reparatie van overige schade kan meestal niet direct gedaan worden, omdat verzekeraars dit vaak eerst willen laten beoordelen door een expert. Per verzekeraar verschillen hiervoor de criteria. Verstandig om dus eerst even met je verzekeraar te overleggen voordat je dingen herstelt.

Stap 4: schadebedrag voorschieten

Soms moet je de schade zelf voorschieten. Betaal in dit geval de schade, maak een kopie van de factuur en stuur de originele factuur op naar je verzekeraar. Zodra de verzekeraar de factuur heeft ontvangen, krijg je het voorgeschoten bedrag terug op je bank- of girorekening. Kun je niet het hele bedrag voorschieten? Overleg dan met je verzekeraar. Bij grotere schades kun je vaak een voorschot krijgen van je verzekeraar op basis van een offerte.

3 tips bij schade

  1. Brandschade? Gooi niks weg
    Bij brandschade is het belangrijk dat je niks weggooit, ook al is het kapot of beschadigd. Een expert moet alle spullen kunnen bekijken om de schade te bepalen. Bij een grote brand wordt via de brandweer vaak al iemand ingeschakeld die direct vanalles voor je regelt. Bijvoorbeeld de tijdelijke woonruimte, opslag van je spullen en het melden van de schade bij je verzekeraar.
  2. Waterschade? Laat alles eerst drogen
    Laat alles wat waterschade heeft opgelopen eerst drogen. Het kan zijn dat een aantal apparaten toch weer werken als ze zijn opgedroogd. Is het toch beschadigd? Neem dan contact op met je verzekeraar of met Independer. Ook bij waterschade is het belangrijk dat je niks weggooit, zodat de schade bepaald kan worden door een expert indien nodig.
  3. Inbraakschade? Doe eerst aangifte
    Heb je inbraakschade? Waarschuw dan als eerste de politie, in verband met het onderzoek. Later doe je op het politiebureau ook aangifte waarbij je aangeeft wat er beschadigd of gestolen is. Kom je er later achter dat je iets vergeten bent op te geven? Dan kun je een aanvullende aangifte doen. Zowel van de eerste als de aanvullende aangifte krijg je een rapport van de politie. De schade die is ontstaan meld je vervolgens zo snel mogelijk bij je verzekeraar of bij Independer.


Nog ergens hulp bij nodig?

Hetty, Thijs en Adrian; samen 19 jaar Independer

035 626 55 44

vandaag tot 18:00 uur

Stel je vraag ook aan ons via:

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.