Klassieke auto verzekeren

Je hebt een mooie oldtimer gekocht en dan wil je je auto natuurlijk goed verzekeren voor als er wat mee gebeurt. Het kan zijn dat de premie hoger uitvalt, omdat de verzekeraar hogere eisen stelt. Lees hier waar je op moet letten bij het verzekeren van een klassieke auto. 

Hogere eisen van verzekeraar

Als je een dure, exclusieve auto hebt gekocht, kan de verzekeraar hogere eisen stellen aan je verzekering. Zo vinden verzekeraars het belangrijk dat er een goed beveiligingssysteem op zit. Meestal vragen verzekeraars om een SCM-beveiligingsklasse 3 in combinatie met klasse 4 en klasse 5. Met beveiligingsklasse 3 zit er een automatische blokkering en hellingdetectie op de auto. Met klasse 4 zit er een voertuigvolgsysteem in de auto, zodat de auto makkelijker terug te vinden is bij diefstal. Bij klasse 5 zit er een automatische activering in de auto. Soms moet je de beveiliging nog los aanschaffen als dit nog niet in de auto zit.

Aanschafwaarderegeling

Bij een klassieke auto ben je vaak niet de eerste eigenaar, dus kun je geen nieuwwaarderegeling afsluiten. Wel kun je een aanschafwaarderegeling kiezen bij het afsluiten van een autoverzekering. Als je auto dan helemaal total loss is, krijg je de aanschafwaarde van je verzekeraar terug. Dit kun je voor 1 tot 3 jaar afsluiten.

Voorbeeld: 

Stel dat je een mooie oldtimer hebt gekocht voor 30.000 euro. Tijdens een ritje met je auto raak je de macht over het stuur kwijt en knal je tegen een lantaarnpaal aan. Bij de garage blijkt dat de auto niet meer gerepareerd kan worden en dat deze total loss is. Je hebt al aardig wat kilometers gereden, waardoor de dagwaarde 20.000 euro is. Als je een verzekering hebt met een aanschafwaarderegeling van minstens anderhalf jaar, dan krijg je het volledige bedrag van 30.000 euro terug. Als je geen aanschafwaarderegeling hebt, krijg je de dagwaarde terug. Dat is in dit geval 20.000 euro. 

Dure cabrio verzekeren

Als je een klassieke cabrio wilt verzekeren, kom je ook vaak op een hogere premie uit. Dit komt door de hogere beveiligingseisen van verzekeraars. De reden hiervan is dat een cabrio vanwege de cabriokap gevoeliger is voor diefstal. Het dak kun je namelijk sneller open snijden, waardoor het makkelijker is om in te breken. Verzekeraars hanteren vaak voor schade aan een cabrio een verplicht verhoogd eigen risico. Andere eisen zijn dat je de cabrio in een afgesloten garage stalt.

Oldtimerregeling en overgangsregeling

Heb je een oldtimer? Als je auto 40 jaar of ouder is, ben je vrijgesteld van wegenbelasting. Is je oldtimer jonger dan 40 jaar? Dan kun je helaas niet (meer) profiteren van de oldtimerregeling. Gelukkig kun je dan wel gebruik maken van de overgangsregeling. 


Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.