Termijnbedrag leverancier kan afwijken van aanvraag

Een leverancier schat het termijnbedrag aan de hand van het historische verbruik in de woning. Dit kan dus afwijken van het verbruik dat je in de vergelijking hebt ingevuld. De leverancier kijkt naar het verbruik van de afgelopen drie jaar in de woning en berekent hier het gemiddelde van. Dit doen ze zodat je termijnbedrag wordt gebaseerd op een gemiddelde en niet op een eenmalige uitschieter. De energieleverancier kijkt het verbruik van de afgelopen drie jaar na in een landelijk systeem.

Ben je verhuisd? Ook dan kijkt de leverancier naar het historisch verbruik. Na een jaar maakt de energieleverancier de balans voor je op. Het kan zijn dat je meer of juist minder hebt verbruikt.
Als je jaarverbruik uiteindelijk lager is dan de leverancier had ingeschat, dan krijg je het te veel betaalde bedrag terug op de jaarafrekening. Als je meer verbruikt dan de leverancier had ingeschat, dan moet je bijbetalen op de jaarafrekening.

Termijnbedrag berekenen bij nieuwbouwwoning

Heb je een nieuwbouwwoning dan stelt de energieleverancier ook een termijnbedrag voor. Dit baseren zij op het verbruik wat de netbeheerder inschat op het adres. Er is natuurlijk nog geen historisch verbruik op het adres. Daarom maakt de netbeheerder een inschatting aan de hand van het type woning en baseert de leverancier hier het termijnbedrag op.

Reden van een termijnbedrag

In de winter verbruik je meer energie dan in de zomer. Om te voorkomen dat het bedrag dat je moet betalen erg schommelt,  werken energieleveranciers met een termijnbedrag. Je betaalt zo het hele jaar door een vast bedrag. In de zomer betaal je meer dan je verbruikt, maar in de winter betaal je minder. Voor de meeste mensen is een vast bedrag het fijnst om rekening mee te houden.

Risico's van het termijnbedrag

Er zijn een aantal factoren die invloed hebben op je energieverbruik, hierdoor kan het zijn dat je termijnbedrag niet meer klopt. Lees hier welke factoren dit zijn.

  • De winter is van invloed op je termijnbedrag. Een strenge winter kan er namelijk voor zorgen dat het termijnbedrag te laag is en je moet bijbetalen bij de jaarafrekening. Bij een warme winter kan het juist zijn dat het termijnbedrag te hoog is. Wat je te veel betaalt krijg je dan terug bij de jaarafrekening.
  • Ook een verandering in gezinssamenstelling kan ervoor zorgen dat het termijnbedrag niet meer klopt. Gaan je kinderen het huis uit dan kan je termijnbedrag waarschijnlijk omlaag. Heb je juist een kind gekregen dan stijgt  je energieverbruik waarschijnlijk en moet je termijnbedrag omhoog als je niet wilt bijbetalen op je jaarafrekening.
  • Je apparaten zijn ook van invloed op je termijnbedrag. Heb je veel oude apparaten en vervang je deze voor nieuwe apparaten dan zal je energieverbruik dalen en kan je ook je termijnbedrag verlagen.

Let op: het verlagen van je termijnbedrag niet werkt als lastenverlaging. Je betaalt dan maandelijks wel een lager bedrag, maar je moet dan een bedrag bijbetalen op je jaarafrekening.

Incasseren van termijnbedrag

Het moment waarop het termijnbedrag wordt geïncasseerd, verschilt per energieleverancier. Hierdoor kan het voorkomen dat je voor één maand twee keer een termijnbedrag moet betalen aan verschillende leveranciers. Lees meer over het incasseren van het termijnbedrag en op welk moment dit plaatsvindt.

Zo pas je het termijnbedrag aan

Het termijnbedrag wat je energieleverancier voorstelt kun je zelf nog aanpassen. Als je denkt dat het voorgestelde bedrag te laag is kun je dit eenvoudig verhogen. Aan het verlagen zitten wel voorwaarden. Dit kan maar één keer per maand en met 10% per keer. Wil je je termijnbedrag met meer dan 10% verlagen, dan moet je contact opnemen met je leverancier om dit te bespreken. Zij moeten deze aanpassing dan voor je doen. De reden dat je dit niet zelf kunt doen komt omdat een leverancier zo wil voorkomen dat je termijnbedrag te laag is. Je hoeft dan niet bij te betalen op je jaarafrekening en een leverancier hoeft ook niet op zijn geld te wachten.

Negatief termijnbedrag

Het kan voorkomen dat je met het verbruik dat je hebt uitkomt op een negatief termijnbedrag. Een leverancier maakt dan niet iedere maand een bedrag naar je over. Zij vragen nog steeds een termijnbedrag. Dit is een laag bedrag en wat je aan het einde van het jaar te veel hebt betaald krijg je terug van de leverancier. Er zijn verschillende redenen voor een negatief termijnbedrag en ook verschilt de hoogte van het minimale termijnbedrag.