Klacht over energieleverancier of netbeheerder?

Bij het afsluiten van een nieuw energiecontract of het overstappen van energieleverancier, kun je een klacht hebben over je leverancier. Wat kun je in dat geval het beste doen?

Joris Kerkhof Expert energie
laatste update: 07 april 2022

1. Probeer het eerst op te lossen met je leverancier of netbeheerder

Wanneer je een klacht hebt over een energieleverancier of netbeheerder, kun je eerst proberen samen tot een goede oplossing te komen. Je moet je klacht schriftelijk melden aan je leverancier. Bekijk hiervoor de algemene voorwaarden. Daarin staat de klachtenregeling van je leverancier of netbeheerder. Benieuwd hoe een schriftelijke klacht er ongeveer uit moet zien? 

2. Klacht voorleggen aan geschillencommissie

Heb je na 4 weken nog geen antwoord gehad/ Of ben je na het maken van het bezwaar het nog steeds niet eens bent met de oplossing van je leverancier of netbeheerder? Dan kun je de klacht aan de Geschillencommissie Energie voorleggen. Die doet er dan een uitspraak over. Wanneer de geschillencommissie een besluit heeft genomen over je klacht, moet je je daaraan houden. De energieleverancier moet zich ook houden aan de uitspraak van de geschillencommissie.

​Let op: kosten Geschillencommissie Energie

Leg je een klacht voor aan de Geschillencommissie Energie? Dan kost dit € 52,50. Je krijgt dit bedrag terug als de commissie je in het gelijk stelt. Vind de Geschillencommissie je klacht niet terecht? Dan krijg je het geld niet terug. Ook als je in de tussentijd toch een overeenstemming bereikt met je energieleverancier of netbeheerder, krijg je de kosten niet terug. 

3. Naar de rechter

De laatste stap die je kunt nemen is die naar de rechter. Dit kost alleen wel veel geld en het afhandelen van de klacht duurt in dat geval erg lang.

Wie moet je bellen bij een storing?

Heb je een storing met je gas of stroom? Dan kun je hiervoor het Nationaal Storingsnummer bellen via 0800-9009. Je kunt dit nummer ook bellen wanneer je bijvoorbeeld een gaslucht ruikt. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar.

Heb je een klacht over Independer?

Ben je niet tevreden over de dienstverlening van Independer? Dan kun je een klacht bij ons indienen door een e-mail te sturen naar klacht@independer.nl. Je klacht wordt daarna meteen toegewezen aan een medewerker die de klacht verder behandelt. Die persoon neemt binnen twee werkdagen telefonisch contact met je op en laat je weten hoe lang het ongeveer duurt om je klacht af te handelen.

Bronnen en expertise

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:​

  • Rijksoverheid
  • ACM Consuwijzer
  • Geschillencommissie Energie

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Joris Kerkhof. Hij is specialist op het gebied van energie en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij het AD en de Volkskrant

Ook geeft Joris regelmatig meer uitleg over de huidige situatie rondom de hoge energieprijzen. In dit blog lees je de belangrijkste vragen en antwoorden. 

Awards Independer

De energievergelijker van Independer heeft al verschillende prijzen en awards gewonnen. Ook kwam Independer dit jaar nog als beste energievergelijker naar voren bij een onderzoek van WUA. 

   

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Kies je voor weigeren, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie, ook over je instellingen aanpassen, vind je in ons cookiebeleid.