Wat is de einddatum van je energiecontract?

Om een opzegvergoeding te voorkomen, is het belangrijk de einddatum van je lopende energiecontract te controleren. Ga je namelijk overstappen maar loopt je huidige contract nog? Dan betaal je misschien een opzegvergoeding.

Is de prijs nu laag, en wil je toch alvast zekerheid? Je kan tijdens het switchwindow de prijs al vastzetten voor de toekomst. Zo voorkom je een boete, maar verzeker je jezelf van een goede prijs.

Lees meer over het switchwindow

Wat is de duur van je nieuwe energiecontract?

Daarnaast is het belangrijk om goed na te denken voor welke periode je een nieuw energiecontract afsluit. Je mag een vast energiecontract namelijk niet zomaar kosteloos opzeggen, dus denk goed na over de duur van je contract. Je energieverbruik speelt daarbij een belangrijke rol. Verwacht je een verandering in je verbruik? Dan is het niet handig om voor een lange tijd aan een contract vast te zitten.

Heb je een enkele of dubbele meter?

Wanneer je een dubbele meter hebt, kun je bij sommige energieleveranciers niet kiezen voor levering tegen een enkel tarief. Als je tijdens normaal tarief veel energie verbruikt, kan het gunstiger zijn om de energie via een enkel tarief geleverd te krijgen. Wil je er zeker van zijn dat dit kan? Controleer dit dan goed bij de energieleverancier die je kiest. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen via onze klantenservicepagina.

Ga je binnenkort verhuizen?

Als je gaat verhuizen en je voor een andere energieleverancier kiest op je nieuwe adres, dan moet je altijd zelf je oude energiecontract opzeggen. Daarnaast mag je bij de meeste energieleveranciers niet je contract beëindigen omdat je gaat verhuizen.  In veel gevallen moet je dus je contract meenemen naar je nieuwe woning. Alleen als je contract vrij opzegbaar is kun je deze opzeggen en overstappen naar een andere leverancier op je nieuwe adres. Is je contract niet vrij opzegbaar en stap je toch over, dan kan de leverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. Controleer dit dus goed voordat je overstapt naar een nieuwe energieleverancier.

Heb je stadsverwarming?

Als je in je (toekomstige) woning stadsverwarming (ook wel blokverwarming) hebt, kun je alleen overstappen voor stroom. Je gas is dan vaak per wijk, blok of straat ondergebracht bij een vaste energieleverancier. Je kunt hier dus niet zelf voor kiezen. Om ervoor te zorgen dat dit tegen een redelijke prijs gebeurt, houdt de ACM hier toezicht op.

Hoe voorkom je dubbele kosten bij overstappen?

Als je overstapt naar een nieuwe energieleverancier, wil je natuurlijk niet dubbel betalen. Gelukkig kun je dat eenvoudig voorkomen. Kies bij het afsluiten van je nieuwe contract een startdatum die aansluit op de einddatum van je oude contract. Je nieuwe leverancier zegt meestal het oude contract voor je op. Controleer dit altijd even om zeker te weten dat je niet zelf actie hoeft te ondernemen.

Let op: stap je over voordat je huidige contract is afgelopen? Dan kan je oude leverancier een opzegvergoeding vragen. Reken deze kosten mee in je keuze en kijk of overstappen alsnog voordelig voor je is.

Lees meer over overstappen

Wat te doen als er iets misgaat tijdens de overstap?

Een overstap verloopt meestal vlekkeloos, maar soms kan er toch iets misgaan. Bijvoorbeeld als je geen bevestiging krijgt van je nieuwe contract of als je merkt dat je oude leverancier je contract niet heeft beëindigd. Dit kun je doen:

  1. Neem contact op met je nieuwe leverancier. Zij zijn verantwoordelijk voor het regelen van de overstap en kunnen vaak direct helpen.
  2. Controleer je contract. Kijk of de gegevens en startdatum kloppen.
  3. Schakel de ACM in. Kom je er met de leverancier niet uit? Dan kun je contact opnemen met de Autoriteit Consument & Markt. Zij zorgen ervoor dat je rechten als consument worden beschermd.

Met deze stappen los je de meeste problemen snel op, en kun je alsnog profiteren van je nieuwe, voordelige contract.

Veelgestelde vragen over overstappen

Je hoeft je daar niet druk over te maken. Energieleveranciers en netbeheerders zijn verplicht om te zorgen dat je nooit zonder stroom of gas zit. Bij problemen kun je contact opnemen met je nieuwe leverancier; zij lossen het meestal voor je op.

Het overstappen duurt vaak maar een paar weken. Je nieuwe leverancier regelt het grootste deel van het werk. Je hoeft zelf alleen je meterstanden door te geven.

Kortingen zijn vaak alleen beschikbaar als je een nieuw contract afsluit.Blijf je bij dezelfde leverancier, dan krijg je meestal geen korting. Lees de voorwaarden goed door om verrassingen te voorkomen.

Lees meer over energie kortingen

Bronnen en expertise

Informatie gecontroleerd door expert

expert
De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Joris Kerkhof. Hij is specialist op het gebied van energie en een veelgevraagd expert in de media. Bijvoorbeeld bij het AD en de Volkskrant.
De informatie op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 03 februari 2025.

Disclaimer

Het gebruik van de informatie is volledig de verantwoordelijkheid van de lezer. Independer staat niet in voor eventuele juridische correctheid, volledigheid en effectiviteit. Bekijk voor meer informatie ook ons redactioneel beleid.

Awards